همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

قهوه روبوستا یا قهوه عربیکا (اربیکا)


قهوه ربوستا

قهوه عربیکا (ارابیکا) چیست و در کجا تولید می‌شود؟

قهوه روبوستا یا قهوه ارابیکا؟ برای اینکه بدانیم کدامیک طبق سلیقه ما هستند لازم است از محبوب‌ترین نوشیدنی جهان یعنی قهوه بگوییم. قهوه تنها نوشیدنی است که در تمام جهان استفاده می‌شود و در هر کشور یک نوع قهوه محبوبیت بیشتری دارد، اما قهوه آرابیکا و یا عربیکا نوعی قهوه است که در اکثر کشورها نوشیده می‌شود.

گیاه این نوشیدنی پرطرفدار معمولاً در منطقه‌های نیمه گرمسیر مانند آفریقا، آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی، یمن، اتیوپی، سودان، جامائیکا، کلمبیا، کنیا، کاستاریکا، گواتمالا و… کاشت می‌شود. آمریکای مرکزی و جنوبی جزء بزرگترین تولید کنندگان قهوه در تمام دنیا محسوب می‌شوند.

تفاوت روبوستا و عربیکا

قهوه عربیکا که یک نوشیدنی دوست داشتنی است بیشترین مقدار کاشت قهوه را در دنیا به خود اختصاص داده است. کشور برزیل به عنوان بزرگترین تولید کننده قهوه آرابیکا است که قهوه‌های تولید شده آن علاوه بر کیفیت و مرغوبیت فوق‌العاده قیمت زیادی نیز دارند.

در ادامه درباره این که قهوه آرابیکا چیست؟ خصوصیات قهوه آرابیکا یا عربیکا، قیمت آن، مقایسه آن با روبوستا از نظر قیمت، آفات، کافئین و… می‌پردازیم.

قهوه عربیکا (اربیکا)

اگر به نوشیدن قهوه علاقه زیادی دارید حتماً نام قهوه اربیکا را شنیده‌اید. عربیکا (اربیکا) نوعی قهوه است که بیشتر از ۶۰ درصد از سهم قهوه مورد استفاده دنیا را تشکیل داده است.

گیاهان قهوه معمولاً در مناطق نیمه گرمسیری رشد می‌کنند، عربیکا (اربیکا) دارای درخت است و درخت آن در منطقه‌های کوهستانی‌ای رشد می‌کند که باران زیادی در آن منطقه می‌بارد و سایه بر روی درخت می‌افکند. درخت‌های قهوه عربیکا (اربیکا) به نسبت کوچک هستند، ارتفاع رشد آن حدود ۹ تا ۱۲ متر است، گونه‌های تجاری آن نیز حدود ۵ متر رشد می‌کنند. به دلیل کوتاه‌تر بودن گونه‌های تجاری این نوع درخت‌ها برداشت آن نیز راحت‌تر است.

اگر درباره دانه‌های آن‌ها نیز بپرسید باید بگویم که دانه‌های آن کیفیت بی‌نظیری دارند و جزء خوش طعم‌ترین دانه‌ها شناخته می‌شوند.

خصوصیات قهوه عربیکا (اربیکا) چیست؟

عربیکا (اربیکا) دارای خصوصیات زیر است:

  • رنگ دانه آن روشن است.
  • درصد کافئین بسیار بالایی ندارد.
  • نسبت به قهوه‌های پر مصرف دیگر مانند روبوستا شیرین‌تر است.
  • شکل بیضی مانند منظمی دارد.
  • خط وسط آن دارای کمی انحناست و به نظر شبیه به S می‌آید.
  • کشیده‌تر از دیگر قهوه‌هاست.

مزایای قهوه عربیکا (اربیکا) چیست؟

مزایای قهوه عربیکا (اربیکا) نیز به شرح زیر است:

  • مزه آن بسیار خوشمزه و بی نظیر است.
  • کافئین نسبت به روبوستا کمتر است.
  • آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد که باعث پیشگیری و درمان سرطان می‌شود.
  • از آلزایمر و اختلالات مربوط یه حافظه پیشگیری می‌کند.
  • هورمون آندورفین بیشتری را در بدن تولید می‌کند.
  • باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود زیرا دارای کافئین است.
  • ناخن و استخوان‌ها را تقویت می‌کند.
  • افسردگی را درمان می‌کند.
  • دیابت نوع دو را درمان می‌کند.
  • ریزش مو را درمان می‌کند و موجب رشد بیشتر آن می‌شود.
قهوه عربیکا کلمبیا

قهوه کلمبیا کافه رئیس

قهوه کلمبیا رئیس با استفاده از دانه‌های مرغوب تهیه شده و طعمی بی‌نظیر و عطری دل‌انگیز را به شما هدیه می‌دهد. برای خرید قهوه ۱۰۰٪ عربیکا کلمبیا رپیس بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

نکاتی دیگر در مورد قهوه عربیکا (اربیکا)

– قیمت قهوه عربیکا (اربیکا) بسیار بالاتر از دیگر قهوه‌ها است و می‌توان گفت گران‌ترین نوع قهوه به شمار می‌رود.

– درخت آن در مقابل آفت مقاومت کمتری دارد و بیشتر آسیب می‌بیند.

– قند و چربی زیادی دارد.

– اسیدیته کمتری در مقابل دیگر قهوه‌ها دارد.

*** از قهوه هایی که در فروشگاه رئیس ۱۰۰ ٪ عربیکا (اربیکا) هستند می‌توان قهوه کلمبیا، گواتمالا، برزیل، قهوه رئیس بلند و هاوس بلند را نام برد.***

 قهوه روبوستا

ما بیش از ۱۰۰ نوع قهوه در تمام دنیا داریم و تمام قهوه‌ها دارای کافئین هستند اما شاید زمانی که شما به کافه مورد علاقه‌تان بروید تنها ترجیح دهید مانند همیشه اسپرسو یا نوشیدنی محبوبتان را که جزء خانواده قهوه است را میل کنید، ما در ادامه می‌خواهیم درباره یک نوع از قهوه به نام روبوستا صحبت کنیم.

قهوه روبوستا

در ادامه به این سؤال که قهوه روبوستا چیست؟ پاسخ خواهیم داد، آن را از نظر طعم، ارتفاع و کافئین مورد بررسی قرار می‌دهیم و قهوه آرابیکا یا عربیکا را با قهوه روبوستا مقایسه می‌کنیم. اگر برایتان جالب است که درباره قهوه‌ها خصوصاً قهوه روبوستا بدانید حتماً در ادامه همراه با ما باشید.

قهوه روبوستا چیست؟

یکی از انواع قهوه‌ها، قهوه روبوستا است که درباره تاریخچه آن این‌گونه می‌گویند که نخستین بار در قرن ۱۸ میلادی در کشور کنگو کشف شد. در آن زمان فردی بلژیکی آن را کشف کرد و نام آن را Coffea canephora گذاشت. درست است آن را در کنگو کشف کرده‌اند اما این گیاهی بومی جنگل‌های استوایی است و در کشور اوگاندا نزدیک به دریاچه ویکتوریا بسیار یافت می‌شود.

بعد از یک سال که قهوه روبوستا را در کنگو کشف شد، آن را به کشورهای آسیایی صادر نمودند، برخی از کشورها که قهوه عربیکا یا ارابیکا را نیز در آن ها کشت می شد شروع به پرورش قهوه روبوستا نیز کردند.

درخت قهوه عربیکا یا ارابیکا در سال ۱۸۶۹ در برخی از کشورها مانند سریلانکا، اندونزی و… دچار آفت شد و در نتیجه اکثر درختان از بین رفتند، درخت قهوه روبوستا به این افت بسیار مقاوم‌تر بود، پس کشاورزان تصمیم گرفتند این بار به جای کشت ارابیکا، قهوه روبوستا را کاشت کنند. به این ترتیب بود که کشت برخی از کشورها مانند هند، اندونزی، ویتنام و… به قهوه روبوستا اختصاص داده شد.

اکنون قهوه روبوستا را به عنوان دومین قهوه محبوب جهان می‌شناسند، این قهوه بعد از قهوه عربیکا محبوبیت زیادی دارد و بیش از ۲۵ درصد قهوه جهان را تأمین می‌کند. ترکیب این دو نوع قهوه یعنی قهوه روبوستا و عربیکا نیز بیش از ۹۵ درصد خرید قهوه دنیا را به خود اختصاص داده. گفتیم که ۱۰۰ نوع قهوه در جهان وجود دارد، پس با توجه به این موضوع بسیار اهمیت دارد که این قهوه توانسته درصد بسیار بالایی از خرید قهوه را به خود اختصاص دهد. احتمالاً اکنون از خود می‌پرسید ویژگی‌های این قهوه که آن‌قدر پرطرفدار است چیست؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

خرید اینترنتی از فروشگاه کافه رئیس

کافه رئیس با تجربه چندین ساله در زمینه رست و عرضه بهترین دانه‌های قهوه از سراسر دنیا و استفاده از جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی، آماده ارائه قهوه با کیفیت و قیمت مناسب به شماست. همین حالا کلیک کنید و قهوه مورد علاقه خود را سفارش دهید.

ویژگی قهوه روبوستا

معروف شدن و پر استفاده شدن این قهوه بی دلیل نیست، این قهوه ویژگی‌هایی دارد که مطمئنم شما را نیز مجذوب خود خواهد کرد. در ادامه به این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

– عطر و طعم تلخ دانه‌های این قهوه بسیار غالب و واضح است.

– کافئین مهم‌ترین چیزی است که از نوشیدن قهوه به دست می‌آوریم، مقدار کافئین موجود در دانه‌های روبوستا حدود ۴ درصد است اگر بخواهیم عربیکا را با روبوستا مقایسه کنیم باید بگوییم که مقدار کافئین روبوستا تقریباً دو برابر است.

– به دلیل کاشت، برداشت و رسیدگی راحت‌تر قیمت آن نسبت به دیگر قهوه‌ها بسیار پایین‌تر است که این خود یک مزیت محسوب می‌شود.

– چربی و قند پایینی دارد و این نیز یکی از مزیت‌های دیگر این دانه‌ها محسوب می‌شود.

– تنه‌های درخت آن بسیار تنومند و مقاوم است پس در برابر بسیاری از آفات مقاومت می‌کند.

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

مهم‌ترین تفاوت قهوه عربیکا (اربیکا) و روبوستا در چیست؟

قهوه روبوستا و قهوه عربیکا (اربیکا) دو رقیب جدا نشدنی هستند زیرا با این که این دو قهوه به عنوان رقیب یکدیگر هستند اما گاهی نیز بسیار دوستانه و کنار هم نوشیده می‌شوند، بسیاری از قهوه‌هایی که شما در بازار تهیه می‌کنید از ترکیب این دو نوع قهوه هستند و تنها درصد استفاده هر یک از قهوه‌ها با هم متفاوت است. به عنوان مثال برخی از قهوه‌ها دارای ۷۰ درصد قهوه عربیکا (اربیکا) و ۳۰ درصد قهوه روبوستا هستند و یا برعکس، آن‌ها بیشتر از هر چیزی برندشان تغییر می‌کند و شما هر یک را با برندی متفاوت می‌شناسید.

اما مهم‌ترین تفاوت این دو نوع قهوه یعنی آرابیکا و روبوستا در چیست؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد پس ادامه مقاله را نیز حتماً مطالعه کنید.

– روبوستا دارای دانه‌های تلخ است.

– روبوستا دارای کافئین زیاد است و عربیکا کافئین کمتری دارد.

– عربیکا بسیار گران‌تر از روبوستا است، به همین دلیل افراد بیشتری قهوه‌هایی را می‌خرند که دارای روبوستای بیشتری است.

– به ترکیب روبوستا و عربیکا (اربیکا) بلند Blend می‌گویند.

– عربیکا  سخت‌تر پرورش داده می‌شود و نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به روبوستا دارد.

– عربیکا در برابر آفت‌ها مقاومت کمتری نشان می‌دهد، اما روبوستا راحت‌تر رشد می‌کند و در مقابل آفات مقاوم است.

– دانه‌های روبوستا دارای شکل گردتری نسبت به عربیکا دارند و دانه‌های عربیکا بیضی هستند.

– خط وسط دانه‌های روبوستا صاف است و خط وسط دانه‌های قهوه عربیکا همانند حرف S است.

– رنگ دانه‌های قهوه عربیکا روشن‌تر از رنگ دانه‌های روبوستا است. (رنگ روبوستا قهوه‌ای تیره و رنگ دانه‌های عربیکا قهوه‌ای روشن است.)

– قهوه عربیکا به دلیل تلخی کمتر محبوب‌تر از قهوه روبوستا است اما به دلیل قیمت بالا‌تر گاهی کمتر خریده می‌شود.

– عطر عربیکا بسیار بیشتر از عطر روبوستا است.

– آنتی اکسیدان موجود در دانه‌های قهوه روبوستا نسبت به آنتی اکسیدان موجود در دانه قهوه ارابیکا بیشتر است.

– نوع گیاه این دو نوع قهوه نیز با یکدیگر متفاوت است، عربیکا دارای بوته‌های بزرگ است که در ارتفاعی حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متر از سطح دریا رشد می‌کند، اما روبوستا به شکل بوته‌های بسیار تنومند است که ارتفاع آن ده متر و در ارتفاعی کمتر از ۷۰۰ متر رشد می‌کنند.

***قهوه هایی مثل اسپرسو رست و اسپرسو بلند ترکیبی از آرابیکا و روبوستا هستند که با توجه به سلیقه شما در فروشگاه رئیس قابل خرید هستند.***

قهوه روبوستا یا قهوه عربیکا (اربیکا)

این که شما چه نوع قهوه‌ای را می‌پسندید کاملاً بستگی به ذائقه شما دارد و می‌توان گفت سلیقه هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، یکی قهوه‌های تلخ را بیشتر می‌پسندد و یکی با تلخی میانه چندانی ندارد.

ممکن است یکی کافئین بالاتری مصرف کند و قهوه‌های روبوستا را بپسندد و دیگری علاقه‌ای به مصرف کافئین نداشته باشد و ترجیح دهد قهوه عربیکا را استفاده کند.

برخی از افراد نیز دوست دارند که هر دوی این قهوه‌ها را در کنار هم استفاده کنند و به همین دلیل از قهوه میکس و یا بلند Blend استفاده می‌کنند، در هر صورت ما در این مقاله بیش از هر چیزی درباره قهوه عربیکا و روبوستا به شما اطلاعاتی از جمله خصوصیات، طعم، شکل ظاهری و مقایسه آن‌ها از نظر قیمت، آفات، کافئین و…دادیم که امیدواریم برایتان مفید باشد.

5 دیدگاه “قهوه روبوستا یا قهوه عربیکا (اربیکا)

Tm

خیلی مفید بودن این توضیحات تفاوت قهوه ها
ممنون 👌🏻

کافه رئیس

ممنون از توجهتان

احسان

اطلاعات خیلی خوبی بود ، ممنون 🙏

کافه رئیس

ممنون از لطف شما

ثمرناز

خیلی عالی بود ممنون از اطلاعات خوبتون

امکان نوشتن دیدگاه وجود ندارد !!