همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

راهنمای کامل دم کردن قهوه


نحوه دم کردن قهوه

روش دم کردن قهوه

در این مقاله، کافه رئیس قصد دارد شما را با طریقهٔ دم کردن قهوه آشنا کند.

شاید این سوال برای خیلی از شما وجود داشته باشد که نحوهٔ درست کردن قهوه چگونه است و یا چگونه می‌توان در منزل قهوه‌ای استاندارد و حرفه‌ای دم آوری کرد.در این مقاله به طور کامل موارد مختلف دم آوری قهوه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ابزار دم آوری قهوه

پیش از هر چیز، باید اطمینان داشته باشید که آسیاب، فیلتر قهوه و حتی دستگاه قهوه‌ساز شما بعد از هر مرتبه استفاده کامل تمیز شده باشد.

پس از هر بار دم کردن قهوه، دستگاه قهوه‌ساز خود را با آب گرم شسته و با حوله آب‌گیر مناسب خشک کنید.

دقت داشته باشید که هیچ ذره‌ای از قهوه باقی نمانده باشد زیرا روی طعم قهوه‌هایی که در نوبت‌های بعدی دم‌آوری می‌شوند تاثیر منفی خواهد داشت، برای مثال ممکن است قهوه شما در دفعات بعدی تلخ شود.

دانه قهوه

قطعا برای دم کردن یک فنجان قهوه خوب، باید مرغوب‌ترین دانه‌های قهوه را انتخاب کنید. کیفیت و عطر و طعم یک فنجان از این نوشیدنی لذت‌بخش، فقط به روش دم کردن قهوه بستگی ندارد، بلکه به نوع قهوه‌ای که انتخاب کرده‌اید و حتی نحوه رست کردن قهوه نیز بستگی دارد. به طور کلی در مورد دانه‌ قهوه چند عامل تعیین‌کننده وجود دارد:

کشور یا منطقه تولید قهوه

نوع و گونه قهوه: عربیکا(ارابیکا) یا روبوستا و یا قهوه ترکیبی

نحوه رست کردن قهوه

کیفیت آب

آسیاب قهوه

بخاطر داشته باشید، هنگامی که انتخاب‌های مختلفی وجود دارد، هیچ درست و غلطی مطرح نیست. به عنوان مثال، ممکن است با یک قهوه مدیوم روست، اسپرسو دم کنید یا همان قهوه را با درجه متفاوتی از آسیاب به روش فیلتری دم کنید؛ بنابراین می‌توانید انواع ترکیب‌ها را امتحان نموده و از دم کردن قهوه‌های متفاوت لذت ببرید.

راهنمای کامل دم کردن قهوه

خرید اینترنتی از فروشگاه کافه رئیس

کافه رئیس با تجربه چندین ساله در زمینه رست و عرضه بهترین دانه‌های قهوه از سراسر دنیا و استفاده از جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی، آماده ارائه قهوه با کیفیت و قیمت مناسب به شماست. همین حالا کلیک کنید و قهوه مورد علاقه خود را سفارش دهید.

تازه بودن دانه قهوه

هنگام خرید دانه‌های قهوه، دقت کنید قهوه‌ای که به تازگی روست شده است را خریداری و به روش صحیح نگه‌داری کنید. هیچگاه از قهوه آسیابی که یکبار دم‌آوری شده، مجددا استفاده نکنید، چون در هنگام عصاره‌گیری طعم ها و بوی های قهوه استخراج شده و مواد دیگری جهت عصاره گیری باقی نمی ماند.

جالب است بدانید تفاله قهوه کاربرد‌های متعددی دارد، مثلا بعضی مواقع به عنوان کود برای حاصلخیز کردن گیاهان استفاده می‌شود و بعضی افراد به عنوان بوگیر در یخچال یا فریزر از تفاله قههوه استفاده می کنند. بنابراین می‌توانید در مورد کاربردهای تفاله قهوه جستجو و از آن‌ها در موارد مختلف استفاده کنید. اما دم کردن دوباره این تفاله را فراموش کنید!

آسیاب چه تاثیری در دم آوری قهوه دارد؟

بهتر است همیشه قهوه را به صورت دانه تهیه کنید و برای حفظ عطر و تازگی قهوه در هنگام مصرف، به اندازه مورد نیاز آسیاب کنید.

استفاده از آسیاب قهوه مخصوص بسیار خوب است و توصیه می‌شود، چون دانه‌ها را به طور یکسان و یک دست آسیاب می‌کند.

انواع دیگری از آسیاب که در منازل یافت می‌شوند که برای آسیاب کردن قهوه مناسب نیستند و دانه‌های قهوه را به طور ناهمگون (ترکیبی از بسیار ریز و بسیار درشت) آسیاب می‌کنند. حتی ممکن است خودتان پس از آسیاب قهوه، از این ناهمگونی متعجب شوید.

در اینجا باید اشاره کنیم که هنگام استفاده از هر دستگاهی، حتما دفترچه راهنمای آن را مطالعه و به توصیه‌های سازنده عمل کنید. خصوصا در مورد آسیاب برقی قهوه که باید به موارد و نکات ایمنی هم دقت شود.

سایز یا درجه قهوه آسیاب شده تاثیر بسیار مهمی در طعم نوشیدنی نهایی دارد. ریز بودن آسیاب قهوه باعث عصاره‌گیری بیش از حد و تلخی ناخوشایند قهوه می‌شود و یا عصاره گیری کم تر از حد و ترشی زننده در طعم نهایی قهوه شود. بطور مثال قهوه شما اگر با سایز درشت آسیاب شده باشد، نوشیدنی نهایی شما به دلیل عصاره‌گیری کم, بی‌مزه و بی رمق شود.

در صورت تمایل می‌توانید هنگام سفارش قهوه به کافه رئیس، نوع دستگاهی که با آن از قهوه دم‌آوری می‌کنید را انتخاب و مشخص نمایید تا آسیاب قهوه شما به بهترین شکل انجام شود.

آسیاب چه تاثیری در دم آوری قهوه دارد؟

 تاثیر آب در دم آوری قهوه

آبی که برای دم کردن قهوه استفاده می‌کنید در کیفیت نوشیدنی شما تاثیر مستقیم و مهمی دارد. اصولا استفاده از آب معدنی و یا آب تصفیه شده پیشنهاد می‌شود; چون آب تصفیه نشده عطر و طعم نامناسبی دارد و در ضمن، هیچگاه از آب مقطر استفاده نکنید چون توانایی عصاره‌گیری از قهوه را ندارد.

نسبت آب و قهوه

بهترین نسبت که به آن نسبت طلایی نیز گفته می‌شود، این است که به ازای یک قاشق غذاخوری قهوه معادل هشت گرم است،  ۱۲۰ گرم آب برای عصاره گیری از قهوه به روش دمی به آن اضافه کنید. بعضی ابزار آلات دم‌آوری قهوه، راهنمایی استفاده دارند که می‌توانید از آن نیز استفاده کنید.توجه داشته باشید که مقداری از آب در هنگام دم کردن قهوه تبخیر می‌شود.بنابراین نسبت آب و قهوه مناسب تاثیر بسیار زیادی در طعم و بوی نهایی قهوه دارد.

دمای آب  در دم آوری قهوه

ایمنی بخش بسیار مهمی در  دم کردن قهوه است. لازم است هنگامی که با حرارت و نوشیدنی‌های داغ سر و کار دارید درهنگام آماده‌سازی, سرو و حتی در هنگام نوشیدن تمام اصول ایمنی را رعایت کنید.

برای بهترین عصاره‌گیری، دمای آب باید بین ۹۲ تا ۹۶ درجه سانتیگراد باشد؛ آب با دمای پایین‌تر باعث عصاره‌گیری کمتر و بی‌مزه شدن قهوه و بالعکس با دمای بیشتر باعث بیش از حد عصاره‌گیری کردن و از دست رفتن کیفیت و طعم قهوه می‌شود.

اگر بدون دماسنج این کار را انجام می‌دهید، صبر کنید تا آب از جوش بیفتد یعنی شعله را خاموش کرده و یک دقیقه بعد از آن، آب را روی قهوه آسیاب شده بریزید.

معمولا قهوه بعد از سرو، سریعا سرد می‌شود ولی بستگی به دمای ظرفی که در آن سرو می‌کنید نیز دارد، همچنین بعضی از افراد به نوشیدنی خود شیر یا خامه اضافه می‌کنند که آن نیز باعث سرد شدن قهوه می‌شود.

طبیعی است که افراد در نوشیدن قهوه نیز مانند بسیاری از مسائل دیگر، سلیقه خاص خود را داشته باشند. به هر حال، دلایل بسیاری وجود دارد که قهوه باید سریعا بعد از دم آوری سرو شود و دمای آن در هنگام سرو باید حدود هشتاد درجه سانتیگراد باشد، البته شما باید اجازه دهید نوشیدنی‌تان به دمای دلخواه برسد.

تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر افرادی که قهوه می‌نوشند تمایل دارند دمای نوشیدنی‌شان حدود ۶۰ درجه سانتیگراد یا پایین‌تر باشد.

قهوه اسپرسو رئیس

قهوه اسپرسو رُست کافه رئیس

قهوه اسپرسو یکی از محبوب‌ترین قهوه‌‌ها در دنیاست که طرفداران خاص خود را دارد. که طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دارند و نوشیدن یک فنجان قهوه انرژی بسیار زیادی به شما می‌دهد برای خرید قهوه اسپرسو رئیس بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

زمان دم‌آوری قهوه

مدت زمان مجاورت آب با قهوه آسیاب شده عامل مهم دیگری که در طعم قهوه تاثیر‌گذار است.

در قهوه‌های فیلتر کافی‌، زمان تماس حدودا ۵ دقیقه است، اگر از فرنچ پرس استفاده می‌کنید، این زمان بین ۲ الی ۴ دقیقه است و در مورد دم کردن قهوه اسپرسو این زمان به حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه می‌رسد. حداقل زمان تهیه کلد برو (یا قهوه دمی سرد) نیز ۱۲ ساعت است.

اگر شما از طعم قهوه خود راضی نیستید احتمالا دو دلیل عمده دارد، عصاره‌گیری بیش از حد انجام شده، یعنی زمان مجاورت آب و قهوه زیاد بوده و یا عصاره‌گیری کمتر از حد استاندارد طول کشیده است. این زمان را باید آنقدر تجربه کنید تا به یک تعادل صحیح در طعم قهوه برسید.

از قهوه خود لذت ببرید

قهوه‌ای که تهیه کرده‌اید کم کم طعم مناسب خود را از دست می‌دهد، پس به همان اندازه که می‌خواهید بنوشید یا سرو نمایید قهوه دم کنید.

همچنین می‌توانید قهوه خود را داخل فلاسک یا ظروفی که نوشیدنی را گرم نگه می‌دارند بریزید تا طی چند ساعت بعد بنوشید. ولی بخاطر داشته باشید قهوه ای که در فلاسک, ماگ ها هر ظرف نگهدارنده ای بهتر است تا بیش از 2 ساعت نگهداری نشود; زیرا طعم و بوی نامناسب همچنین کیفیت نوشیدنی کاهش میابد. با اینحال اصلا نگران نباشید چون نوشیدنی قهوه‌ای که با ماندن در این ظروف خطر ناک نیست، فقط همانطور که بالاتر اشاره کردیم قهوه پس مدتی کیفیت مناسبی نخواهد داشت. سعی کنید از قهوه خود لذت ببرید و به عطر و طعم آن در هر جرعه توجه کنید.

زیرا افراد بسیاری زحمت کشیده‌اند تا این نوشیدنی در فنجان شما باشد. امیدواریم از این مقاله کافه رئیس نکات خوبی آموخته باشید، رعایت همین نکات ساده اما اصولی در دم کردن قهوه کمک می‌کند تا قهوه دلپذیرتری داشته باشید و از نوشیدنی قهوه خود بیشترین لذت را ببرید.

 

قهوه رئیس در خانه