همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

کاربرد و طرز استفاده فرنچ پرس


فرنچ پرس

فرنچ پرس چیست؟

فرنچ پرس یکی از ابزار های مهم دم آوری قهوه به روش  دمی است که به علت سهولت در کاربری در محیط کار، منزل، سفر و طبیعت بسیار پرطرفدار بوده و با نام‌های دیگری همچون پرس پات، پلانجر و به اشتباه فرانسه‌ساز نیز یاد می‌شود.

تاریخچه فرنچ پرس چیست؟ آیا فرنچ پرس در فرانسه اختراع شده است؟

این وسیله دم آوری قهوه توسط آتیو کالیمانی در سال ۱۹۲۹ در ایتالیا اختراع شد و به تدریج در کشورهای دیگر نیز تولید آن رواج یافت. ولی این قهوه ساز در فرانسه به تولید انبوه و محبوبیت بی نظیری دست یافت و به این دلیل است که نام فرنچ پرس را برای آن برگزیدند.

انواع فرنچ پرس

فرنچ پرس را می‌توان از نظر کیفیت به چند دسته تقسیم کرد. در ابتدا جنس و کیفیت بدنه یا پایه آن بسیار اهمیت دارد که در حال حاضر در بازار در چند مدل پلاستیکی و فلزی موجود هستند.

پس از آن کیفیت شیشه مخزن که معمولا در چند نوع نازک و ضخیم ارائه می‌شوند که در انتخاب این دم افزار قهوه بسیار مهم است.

اما شاید مهمترین درجه‌بندی کیفیت در این دم افزار که قهوه ای دلنشین در اختیار علاقه مند به قهوه تولید می کند, به فیلتر آن بستگی داشته باشد که عصاره نهایی قهوه را به نوشیدنی شفاف و مناسب نوشیدن تبدیل میکند. فیلتر مناسب فرنچ پرس باید جنس، کیفیت و دوام بالایی برای عصاره گیری و فیلتر کردن قهوه داشته باشد.

فرنچ پرس

اجزای فرنچ پرس

این قهوه ساز از پایه یا استند، مخزن یا لیوان نوشیدنی، فیلتر یا صافی و دربِ شامل یک اهرم پرس، تشکیل شده است.

پایه یا استند فرنچ پرس

وظیفه نگهداری و محافظت از لیوان یا مخزن فرنچ پرس را بر عهده دارد.

مخزن یا لیوان فرنچ پرس

محفظه‌ای است که پودر قهوه، دمنوش، چای و دیگر موادی که قابلیت عصاره گیری دارند, برای دم کشیدن به داخل آن ریخته می‌شوند.

فیلتر یا صافی فرنچ پرس

عملیات صاف کردن و جداسازی نوشیدنی از پودر و یا تفاله‌ها را برعهده دارد که کیفیت آن بر شفاف بودن نوشیدنی تاثیر بسزایی دارد.

درب و اهرم پرس

در واقع درب، اهرم و فیلتر به صورت یکپارچه به هم متصل هستند و به وسیله اهرم پرس می‌توان فیلتر را درون مخزن به حرکت درآورد.

نحوه استفاده از فرنچ پرس و کاربردهای آن

به طور کلی فرنچ پرس از کلاسیک‌ترین متدهای دم آوری در جهان به حساب می‌آید که امروزه کاربردهای فراوانی به علت سهولت در کاربری و حمل ونقل در محیط کار، خانه و حتی سفر دارد.

علاوه بر داشتن چنین خصوصیاتی می‌توان از فرنچ پرس در تهیه انواع دمنوش‌ها، چای‌ها و گرفتن فوم شیر نیز استفاده کرد که ارزش داشتن این وسیله را برای ما چند برابر می‌کند.

آماده کردن قهوه با فرنچ پرس چقدر طول میکشد؟

آماده سازی قهوه دمی به طور متوسط با فرنچ پرس حدود ۴ دقیقه زمان می‌برد که به علت سهولت کاربری برای استفاده در منزل از روش‌های بسیار محبوب و پرطرفداردر میان قهوه دوستان است.

 

بهترین راه برای شست و شو فرنچ پرس بعد از دم آوری چیست؟

برای شست و شو این وسیله بعد از دم آوری می‌توانید از آب ولرم استفاده نمایید و نیازی به استفاده از هیچ مواد شوینده ندارید.

آیا با فرنچ پرس قهوه فرانسه با کیفیت قابل قبولی می توان دم کرد؟

در ابتدا می‌بایست به لغت رواج پیدا کرده قهوه فرانسه اشاره کرد و شاید استفاده از قهوه دمی برای آن صحیح‌تر باشد.

اما از آن که بگذریم اگر دانه قهوه به صورت صحیح آسیاب شود و کیفیت کلی وسیله نیز قابل قبول باشد، می‌توان قهوه دمی با کیفیتی در حد دستگاه‌های فیلتر کافی به وسیله قهوه ساز فرنچ پرس دم کرد.

 

آیا فوم شیر با کیفیتی می توان بوسیله فرنچ پرس تهیه نمود؟

بسیاری از کسانی که در محیط کار، منزل و یا در طبیعت طرفدار خوردن قهوه‌هایی بر پایه اسپرسو اعم از کاپوچینو و لاته هستند  و میتوان از این ابزار دم آوری قهوه برای درست کردن فوم شیر نیز استفاده کرد .

بدین صورت که شیرِ از گرم شده را درون مخزن  می‌ریزند و با چندبار حرکت دادن فیلتر به وسیله اهرم پرس درون شیر، فوم قابل قبولی را برای تهیه انواع نوشیدنی خود تهیه می‌کنند.

چه نکاتی را برای خرید فرنچ پرس باید مدنظر قرار دهیم؟

اینکه هر فرد با هر مقدار دانش از قهوه قادر است قهوه دمی قابل قبولی در هر کجا و در هر زمان بدون نیاز به برق یا وسیله حرارتی دم کند که این می‌تواند دلیل خوب و محکمی برای خرید فرنچ پرس باشد. 

فرنچ پرس‌ها برای خرید از نظر کیفیت، ظرفیت، قیمت و پارامترهای دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند:

قیمت قهوه ساز

یکی از اولین فاکتورهایی که برای خرید فرنچ پرس مورد توجه قرار می‌گیرد، قیمت آن است. که چه در محصولات برند چه در محصولات با درجه کیفی پایین‌تر، نسبت به ابزارهای دم آوری هم رده خود به مراتب کمتر است.

ظرفیت قهوه ساز (فرنچ پرس چند کاپ بخریم؟)

بسته به تعداد نفرات خود می‌توانید ظرفیت آن را تعیین کنید که در حال حاضر در بازار مدل‌ها به طور کلی از تک کاپ تا ۸ کاپ تقسیم می‌شوند. البته مدل تک کاپ و ۲ کاپ آن طرفدار بیشتری دارد.

کیفیت قهوه ساز

شاید از نظر بسیاری از افراد مهمترین فاکتور انتخاب هر وسیله‌ای کیفیت آن باشد که فرنچ پرس هم از این قاعده مستثنی نیست. در درجه‌بندی کیفیت فرنچ پرس، قطعا چند برند هستند که در بین طرفداران محبوبیت خاصی دارند. همگی برندها از کیفیت‌های مطلوبی در قسمت مخزن شیشه‌ای، فیلتر، جنس پایه، درب و اهرم پرس برخوردار هستند.

خرید آنلاین فرنچ پرس بیالتی

بهترین و محبوبترین برند ها و مارک های فرنچ پرس کدامند؟

قطعا در صنعت دم آوری قهوه چند برند هستند که با فاصله زیادی در حال حرکت هستند. از میان آن‌ها فرنچ پرس هریو و فرنچ پرس بیالتی را می‌توان نام برد. (برند هریو ساخت ژاپن است).

آیا دم آوری قهوه در خانه بوسیله فرنچ پرس از موکاپات بهتر است؟ چه تفاوتی دارند؟

در کل قیاس موکاپات و فرنچ پرس تا حدودی غیر ممکن بنظر می‌رسد به این دلیل که هر کدام در نهایت نوشیدنی خاص خود را تولید می‌کنند.

چه موکاپات که با آن می‌توان نوشیدنی قهوه خوشمزه ای تهیه نمود و چه فرنچ پرس که به وسیله آن می‌توان قهوه دمی درست کرد. هر دو می‌توانند در لوازم هر علاقه مند به قهوه جایگاه خود را داشته باشند.

در کل خرید فرنچ پرس از لحاظ قیمت، سهولت در کاربری و ارائه قهوه دمی با کیفیت قابل قبول می‌تواند مورد توجه قرار گیرد اما از لحاظ دوام و ظرافت بیش از حد آن به خصوص در بحث شست و شو باید دقت و حساسیت بیشتری به خرج داد.

 

قهوه ساز فرنچ پرس

2 دیدگاه “کاربرد و طرز استفاده فرنچ پرس

عالی و کامل بود …. ممنون

کافه رئیس

ممنون از لطف و توجهتان

امکان نوشتن دیدگاه وجود ندارد !!