همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

قهوه ای که در یونسکو ثبت شد


قهوه ترک، قهوه ای که در یونسکو ثبت شد

قهوه ترک چیست

در این نوشتار همه چیز درباره قهوه ترک مورد بررسی قرار می گیرد. قهوه بخش مهمی از فرهنگ و سنت آشپزی خاورمیانه است و همانند بسیاری از سنت‌های آشپزی در خاورمیانه قهوه به شکلی کاملا متفاوت از فرهنگ غربی تهیه و سرو می شود.

قهوه ترک به شیوه خاصی از دم کردن گفته می‌شود که در ترکیه و کشورهای حوزه مدیترانه رایج است. غیر از این شیوه دم کردن در قهوه‌جوش مخصوص، تفاوت اصلی قهوه ترک با اسپرسو و دیگر انواع قهوه در آسیاب کردن آن است.

برای تهیه قهوه ترک، دانه‌های قهوه عربیکا باید ابتدا کاملا پودر شده باشند (آنقدر خوب که شبیه بافت پودر کاکائو باشد). اگر می‌خواهید در مورد طرز تهیه قهوه ترک اصیل و تاریخچه این قهوه در مدیترانه بیشتر بدانید،در این مقاله با کافه رئیس همراه باشید.

قهوه ترک

قهوه ترک کافه رئیس

قهوه ترک رئیس با استفاده از دانه‌های مرغوب مزارع برزیل تهیه شده و طعمی بی‌نظیر و عطری دل‌انگیز را به شما هدیه می‌دهد. برای خرید قهوه ترک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

قهوه ترک در مراسم خاستگاری

تاریخچه قهوه ترک

قهوه برای اولین بار در سال ۱۵۵۵ توسط دو تاجر سوری به استانبول آورده شد و تا اواسط قرن هفدهم، به بخش اصلی تشریفات در مراسم باشکوه امپراطوری عثمانی تبدیل شد. طی مراسمی خاص از سلطان عثمانی با قهوه پذیرایی می‌شد و آیین قهوه در بارگاه عثمانی حتی در مراسم ازدواج نیز نقش مهمی پیدا کرد.

هر چند ابتدا افراد مخصوصی قهوه سلطان را آماده می‌کردند، اما از آنجایی که در آداب و رسوم ازدواج به آن اهمیت می‌دادند، زنان حرم نیز می‌بایست در دم کردن قهوه مورد نظر سلطان مهارت کافی را می‌یافتند، بنابراین آموزش‌های مفصلی به آن‌ها ارائه می‌شد. به این ترتیب، مردان این سرزمین، دختر مورد نظر خود را با مهارت دم کردن قهوه ترک قضاوت می‌کردند.

حتی امروزه نیز هنگامی که خانواده یک پسر به خاستگاری دختری می‌روند، عروس آینده باید برای خانواده همسر خود قهوه ترک آماده کند.

خرید اینترنتی از فروشگاه کافه رئیس

کافه رئیس با تجربه چندین ساله در زمینه رست و عرضه بهترین دانه‌های قهوه از سراسر دنیا و استفاده از جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی، آماده ارائه قهوه با کیفیت و قیمت مناسب به شماست. همین حالا کلیک کنید و قهوه مورد علاقه خود را سفارش دهید.

ثبت قهوه ترک به عنوان میراث فرهنگی نامحسوس در یونسکو

آماده‌سازی ویژه‌ تکنیک‌های دم کردن قهوه ترک و فرهنگ غنی این خطه باعث شده است که قهوه ترک در سال ۲۰۱۳ به عنوان میراث فرهنگی نامحسوس در یونسکو ثبت گردد.

این سنت همچنین به عنوان سمبل مهمان‌نوازی و دوستی شناخته شده است به طوری که افراد محلی در قهوه‌خانه‌ها برای گفتگو یکدیگر را به صرف قهوه مهمان می‌کنند، یا به نشانه استقبال از مهمانان برای آن‌ها قهوه سرو می‌شود.

اهمیت نوشیدن قهوه در مناسبت‌های اجتماعی نیز عامل مهمی در ثبت آن در لیست یونسکو بوده است، چرا که در ایام تعطیل و مراسم نامزدی نیز سرو قهوه ترک از الزامات است.

طرز تهیه قهوه ترک اصیل

قهوه ترک در یک ظرف مخصوص (قهوه‌جوش) تهیه می‌شود، ظرفی که که در زبان ترکی به آن ایبریک یا جذوه گفته می‌شود.اغلب شبیه به یک گلدان مخصوص کوچک با دسته بلند که به طور سنتی از مس ساخته شده است. هر چند قهوه‌ جوش‌ها در جنس‌های مختلفی قابل تهیه هستند اما اغلب برای درست کردن قهوه‌ای خوش‌طعم و باکیفیت قهوه‌جوش مسی توصیه می‌شود چرا که مس هنگام حرارت دیدن گرما را بطور مساوی به همه جای ظرف انتقال می‌دهد و این باعث می‌شود قهوه بهتر دم بکشد. برای درست کردن یک فنجان قهوه ترک لازم است یک فنجان آب تصفیه شده خنک (اندازه فنجان قهوه) و دو قاشق چایخوری قهوه کامل را ترکیب کنید.

 

از آنجایی که هرگز نباید پس از آماده شدن قهوه، شکر اضافه کرد، باید شکر را در حین دم کردن در همان ظرف مسی مخصوص اضافه کنید (بسته به ذائقه برای شیرینی زیاد دو قاشق چایخوری شکر، برای شیرینی متوسط یک قاشق چایخوری و اگر تمایل دارید قهوه را تلخ بنوشید بدون افزودن شکر قهوه را آماده نمایید). قهوه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و منتظر شوید تا جوش آمده و کف‌های ریز بر روی سطح آن ایجاد شود. وقتی کف روی قهوه بالا آمد قبل از آنکه قهوه سر رود آن را از روی حرارت بردارید این کار باعث می‌شود که قهوه شما کف زیادی داشته باشد.

روش دم آوری قهوه ترک

فراموش نکنید که قهوه ترک هرگز نباید بطور کامل به جوش آمده و قل بزند در این صورت طعم دلپذیری نخواهد داشت. هنگام ریختن قهوه در فنجان این کار را به طور آهسته انجام دهید تا کف روی نوشیدنی از بین نرود. در نهایت اینکه باید کمی پیش از سرو قهوه تک صبر کنید تا قهوه پودر شده در نوشیدنی ته فنجان ته‌نشین شود. به طور سنتی در فرهنگ ترکیه قهوه ترک بدون کف به سادگی قابل قبول نیست. سرو قهوه با یک لیوان آب (و ترجیحاً شیرینی کوچکی مانند باقلوا و یا شکلات) سرو می‌گردد.

 

قهوه ترک کافه رئیس تهیه شده از مرغوب‌ترین دانه‌های قهوه عربیکا (آرابیکا) است که به شیوه‌ای اصیل برای مشتریان سرو می‌گردد. چنانچه به تهیه قهوه ترک برای آماده کردن در منزل علاقمند هستید نیز می‌توانید قهوه ترک کافه رئیس را امتحان کنید.

کافه رئیس تنها قهوه‌ای را که به صورت آسیاب (پودر) شده ارائه می‌دهد قهوه ترک است، اما از آنجایی که عطر و طعم قهوه مدت کوتاهی پس از آسیاب شدن از بین می‌رود و دیگر آن عطر اولیه را ندارد، دانه‌های قهوه پس از ثبت سفارش شما آسیاب می‌شوند. بدین ترتیب زمان بین آسیاب شدن قهوه و مصرف آن به حداقل خواهد رسید و عطر و طعم قهوه حفظ خواهد شد.

سوالات متداول

بهترین نوع قهوه جوش برای دم کردن قهوه ترک، قهوه جوش مسی یا برنجی است. این نوع قهوه جوش ها گرما را به طور یکنواخت پخش می کنند و به دم کشیدن کامل قهوه کمک می کنند.

بهترین نوع قهوه برای قهوه ترک، قهوه عربیکا و روبوستا به طور یکسان است. این ترکیب قهوه طعمی قوی و دلچسب به قهوه ترک می دهد.

شما می‌توانید قهوه ترک مرغوب را از فروشگاه کافه رئیس که تجربه چندین ساله در زمینه رست و عرضه بهترین دانه قهوه را دارد، به صورت اینترنتی یا مراجعه به یکی از شعب کافه رئیس تهیه کنید.