همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

آموزش دم آوری قهوه با ابزار کمکس


آموش دم آوری قهوه با ابزار کمکس

آموزش دم آوری قهوه با کمکس

کمکس چیست؟

کمکس یکی از پرطرفدارترین ابزارهای دم آوری قهوه نسل سوم است که می‌تواند طعمی ایده آل از یک قهوه دمی را برای شما در هر موقعیتی فراهم کند.

این ابزار را پیتر شلبوم در سال ۱۹۴۱ اختراع کرد و به تدریج توسط شرکت کمکس در ماساچوست به تولید انبوه رسید بطوریکه حتی به عنوان یکی از بهترین اختراعات در سال ۱۹۵۸ شناخته شد و نمونه ای از آن در موزه هنر قرار گرفته است.

روش دم آوری به وسیله کمکس در مدل‌های برقی و مدل های دستی یکسان است. بدین ترتیب که با ریختن آب به روی پودر قهوه قرار گرفته در فیلتر و گذر آب از قهوه، عصاره گیری انجام می‌شود.

طرز تهیه قهوه با کمکس

ملزومات مورد نیاز برای این روش دم آوری قهوه ترازو، کمکس، فیلتر مخصوص دم افزار کمکس و کتل (کتری) است. قهوه مورد نیاز برای دم آوری برای دو نفر که تقریبا ۲۷ گرم می‌باشد که در ابتدا باید دانه قهوه را با درجه مناسب برای کمکس آسیاب کنید.

ترجیحا اگر قهوه قبل از دم آوری آسیاب شود در عطر و طعم نهایی تاثیر بسزایی دارد. آب مورد استفاده نیز با نسبت اصلی مقدار گرم قهوه به هر لیتر آب سنجیده می‌شود (۵۵ تا ۶۵ گرم قهوه در هر لیتر آب) که با توجه به این نسبت، مقدار آب مورد نیاز برای عصاره گیری تقریبا ۴۵۰ گرم خواهد بود.

سپس فیلتر کمکس را در دهانه دم افزار قرار داده و لازم به ذکر است که شما با کمکس چند کاپی از قهوه عصاره گیری میکنید(کمکس‌ها در اندازه‌های ۳، ۶ و ۸ کاپ یا لیوان موجود هستند) تا در نوع فیلتر مورد نیاز و نوع تا کردن آن را تعیین کنید.

همچنین در نوع جاگذاری فیلتر کمکس باید دقت شود تا قسمت سه برگی فیلتر در جلوی کمکس قرار گیرد. در مرحله بعد بوسیله کتری آب جوش را بر تمامی قسمت‌های فیلتر ریخته تا کاملا خیس شود.

این کار به سه دلیل انجام می‌شود:

اول اینکه مزه کاغذی فیلتر از بین می‌رود. دوم دم افزار گرم شده و سوم فیلتر کاملا به ظرف می‌چسبد. بعد از این کار آب درون کمکس را خالی نمایید و آن را روی ترازو قرار دهید و در مرحله بعد، قهوه‌های آسیاب شده را بر روی فیلتر خالی کنید. 

دقت داشته باشید که سطح قهوه شما باید صاف و یکنواخت باشد. در مرحله بعد آب با دمای بین ۹۲ تا ۹۶ درجه سانتی گراد (آبی که مدت زمان کوتاهی از نقطه جوشش گذشته باشد) را به مقدار ۲ الی ۳ برابر وزن قهوه (در اینجا حدود ۵۰ تا ۷۰ گرم) روی سطح قهوه خالی نمایید. در این مرحله با آزاد شدن گاز های فرّار و دی اکسید کربن قهوه، روی سطح آن حباب هایی تشکیل می‌شود که به آن بلومینگ (شکوفایی) می گویند.

پس از مدت زمان کوتاهی بقیه آب را نیز به صورت یکنواخت بر روی قهوه خالی نمایید. نکته اینجاست که جریان ریزش آب از روی سطح قهوه فاصله زیادی نداشته باشد. در انتها برای عصاره گیری بهتر می‌توانید بوسیله یک قاشق چوبی روی سطح آب و قهوه را هم بزنید تا تمامی نقاط قهوه یکنواخت خیس شود.

در نهایت پس از قطره قطره شدن جریان گذر آب و قهوه در انتهای فیلتر کمکس و اتمام عصاره گیری فیلتر را از روی ظرف برداشته و پس از تکان دادن ظرف، قهوه را سرو نمایید.

خرید انواع ابزار‌های دم آوری

برای خرید اینترنتی انواع ابزار های دم آوری قهوه از فروشگاه اینترنتی رئیس مانند موکاپاد، فرنج پرس و دیگر ابزار های جانبی دم آوری قهوه، همچنین انواع پودر قهوه‌های مرغوب و محبوب کافه رئیس به فروشگاه آینترنتی کافه رئیس تنها با یک کلیک مراجعه کنید.

سوالات متداول

برای کمکس می‌توانید از هر نوع قهوه‌ای استفاده کنید، اما قهوه‌های با رست روشن طعم بهتری در کمکس دارند.

فیلتر کاغذی ذرات قهوه را از قهوه جدا می کند و باعث می شود قهوه طعم صاف و شفافی داشته باشد.

کمکس و فیلتر کاغذی آن را و همینطور قهوه مرغوب را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی کافه رئیس خریداری کنید.