همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

تاریخچه قهوه پرو


قهوه پرو

قهوه پرو

 

از قهوه پرو چه می‌دانید؟ آیا تجربه تست قهوه بی‌نظیر پرو را داشته‌اید؟ آیا با تاریخچه قهوه پرو آشنا هستید؟ قهوه پرو یکی از خوش‌ عطرترین و خوش طعم‌ترین انواع قهوه است که با بسیاری از قهوه‌های معروف مانند قهوه کلمبیا و قهوه برزیل رقابت می‌کند.

با یکبار امتحان کردن این قهوه، قطعا مشتری ثابت آن خواهید شد. پیش از امتحان کردن و تست این قهوه، بد نیست که با تاریخچه و ویژگی‌های آن آشنا شوید. آشنایی کامل با قهوه پرو، موضوعی است که در این مطلب در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

قهوه پرو

تاریخچه قهوه پرو

 

قهوه برای اولین بار بین سال‌های ۱۷۴۰ تا ۱۷۶۰ به پرو آورده شد، زمانی که پرو سرزمینی وسیع‌تر از کشور امروزی بود، با وجود آب و هوای فوق‌العاده خوب این کشور برای کاشت قهوه، تقریبا تا ۱۰۰ سال کل محصول کشت شده در این کشور برای مصرف محلی استفاده می‌شد و اولین صادرات قهوه از آن حدود ۱۲۰ سال بعد از کشت اولین دانه قهوه یعنی در سال ۱۸۸۷ و با ارسال قهوه پرو به کشورهایی مانند آلمان و انگلیس آغاز شد.

در سال‌های ۱۹۰۰ میلادی، دولت پرو در ازای وامی که از دولت بریتانیا دریافت کرده بود و قادر به پرداخت آن نبود، حدود ۵ میلیون هکتار از زمین‌های خود را به عنوان بازپرداخت وام به انگلستان اهدا کرد. حدود یک چهارم از این زمین‌ها، تحت کشت محصولات مختلف بود که شامل قهوه هم می‌شد.

این اقدام موجب شد که کارگران مهاجر زیادی برای کار در این زمین‌ها و مزارع به پرو سفر کنند که بعضی از آن‌ها صاحب زمین شدند و بعضی دیگر ناچار به خرید زمین‌های موجود در پرو از بریتانیایی‌ها شدند. این موضوع اولین عامل رونق نداشتن کشت و کار قهوه پرو در آن زمان بود.

خرید آنلاین قهوه

دیگر اتفاق منفی در صنعت قهوه پرو، قوانینی بود که در سال ۱۹۷۰ توسط دولت خوان ولاسکو ثبت شد. این قوانین تقریبا اقتصاد مربوط به قهوه را فلج کرد و عامل اصلی عدم ورود ۱۰۰ ساله قهوه پرو به بازار جهانی شد. طبق این قرارداد بین‌المللی، قیمتی مشخص و تضمین شده برای فروش قهوه وضع شد و همین موضوع موجب شد که انگیزه کشاورزان پرویی برای کاشت این دانه خوش عطر و طعم، کمتر شود.

البته لغو حمایت دولتی و قیمت فروش تضمین شده نیز تاثیری در رونق بازار قهوه نداشت و در ابتدا موجب آشفتگی زیادی در این صنعت شد. فروش و معرفی قهوه پرو در آن زمان به دست حزب کمونیست بود که فعالیت آن‌ها به گونه‌ای بود که محصولات کشاورزی را نابود و کشاورزان را به خروج از پرواز ناچار می‌کرد.

خوشبختانه خلاء ایجاد شده در صنعت قهوه پرو اخیرا توسط سازمان‌های غیردولتی مانند تجارت منصفانه، پر شده است و در حال حاضر قهوه پرو از گواهی FT برخوردار است و زمین‌های بیشتری به کشت قهوه اختصاص داده شده است، تا جایی که امروز چیزی حدود ۹۵۰۰ هکتار از زمین‌های این کشور به کشت قهوه اختصاص دارند و همین موضوع، پرو را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قهوه در جهان تبدیل کرده است. البته با وجود تمام پیشرفت‌های انجام شده در صنعت تولید قهوه، هنوز هم زیرساخت‌های داخلی پرو، مانعی برای تولید این قهوه در حجم و کیفیت واقعی و مطلوب می‌باشد.

برای مثال تنها تعداد کمی از آسیاب‌ها نزدیک به مزارع قرار دارند و این موضوع باعث می‌شود که برای آسیاب کردن قهوه و فرآوری آن جهت عرضه در بازار، زمان زیادی نیاز باشد. برخی از قهوه‌ها در نهایت خریداری و با قهوه‌های دیگر ترکیب می‌شوند، سپس در مسیر صادرات قرار گرفته و به دیگر کشورها صادر می‌شوند.

قهوه پرو در مقیاس بزرگ، تنها توسط کشاورزان کوچک به تولید می‌رسد که این موضوع با وجود کم بودن این قهوه در بازار، موجب ارگانیک بودن آن می‌شود. دانه اصلی قهوه پرو، کاملا ارگانیک است زیرا کشاورزان در تولید این قهوه از هیچ گونه سم کشاورزی یا آفت کش استفاده نمی‌کنند.

مشخصات طعم و خصوصیات قهوه پرو

 

قهوه پرو طعمی ترش و عطری قوی دارد، این قهوه میزان کافئین و بادی متوسطی دارد و اسیدیته آن کمی بالا است، طعم و عطر این قهوه به گونه‌ای است که همه سلیقه‌ها را راضی نگه می‌دارد. با توجه به اینکه قهوه پرو تک خاستگاه است و برخلاف قهوه‌های دیگر، در کشورهای دیگر کاشته نمی‌شود، اغراق نیست اگر که بگوییم طعم قهوه پرو را نمی‌توان در هیچ قهوه دیگری پیدا کرد.

قهوه پرو، انتخابی مناسب برای تولید قهوه دمی است، با روش‌های دم کردنی مانند فیلتر کافی، فرنچ پرس و دستگاه‌های فیلتری، این قهوه بهترین عطر و طعم را خواهد داشت، قهوه‌ پرو ۱۰۰٪عربیکا در نزدیکی مرز پِرو و اکوادور با دایره طعم‌هایی مثل آجیلی، گل و میوه‌ای ملایم است.

اکوادور به عنوان یک تولید کننده کوچک در امتداد ساحل غربی آغاز به کشت کرد و عمدتا برای مصرف داخلی کشت و تولید را انجام می‌داد. البته بعضی از انواع قهوه پرو در دیگر کشورها هم کشت می‌شوند اما مقدار و کیفیت آن‌ها هیچ شباهتی به قهوه اصیل پرو ندارد. بعضی افراد تصور می‌کنند که آب و هوای پرو باعث ایجاد طعمی خوب برای کشت و تولید قهوه است که چندان دور از انتظار نیست.

مناطق کاشت قهوه در پرو

 

یکی از مناطق خوب کشت قهوه در پرو، کاجامارکا است، این منطقه که ایالتی در شمال کشور پرو و در انتهای نوار شمالی کوه آند قرار دارد، از آب و هوایی استوایی و خاک‌های حاصلخیز برخوردار است. از دیگر مناطق مهم پرو برای تولید و کشت قهوه می‌توان به جونین اشاره کرد.

جونین ۲۰-۲۵ درصد از کل قهوه پرو را تولید می‌کند، در این منطقه دانه‌های قهوه در میان جنگل‌های بارانی رشد می‌کنند و در نتیجه احتمال آلودگی یا بیماری‌زا بودن آن‌ها کمتر از قهوه‌های کشت شده در دیگر مناطق است.

کوسکو دیگر منطقه در کشور پرو است که قهوه در آن اهمیت زیادی دارد، قهوه در این ایالت جایگزین نوشیدنی ممنوعه کوکا است و بیشتر افرادی که مالک زمین‌ها هستند، به جای بزرگ کردن زمین‌های خود، برای بیشتر کردن محصول کشت شده تلاش می‌کنند.

این منطقه یکی از دیدنی‌ترین مناطق از نظر گردشگران نیز می‌باشد. بوربون، تیپیکا، کاتورا، پاچه، موندو نوو، کاتوای، کاتیمور از دیگر مناطق کشور پرو هستند که قهوه پرویی مخصوص در آن‌ها کشت می‌شود.