همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

نزدیکترین مزرعه قهوه به ایران


نزدیکترین مزرعه قهوه به ایران

قهوه یمن

 

یمن، بیش از هر کشور دیگری قهوه را به صورت تجاری تولید می‌کند. قهوه یمن، ممتاز و خاص است. علیرغم تقاضای بالا برای این قهوه، تجارت آن هرگز کالایی نشده است. یمن، کشور منحصر به فردی است. از تنوع قهوه و کشاورزی مرغوب گرفته تا فراوری و تجارت آن.

قهوه، از اتیوپی به یمن وارد شد یا از طریق مسافرانی که از مکه به اتیوپی سفر کرده بودند و یا از طریق تجارت و در قرن ۱۵ و ۱۶ در این کشور جای خود را باز کرد. صادرات قهوه یمن، جهان را با بندر موکا آشنا کرد و «موکا» احتمالاً گیج کننده‌ترین کلمه در کل فرهنگ واژگان قهوه است.

تنها سه درصد از زمین‌های یمن برای کشت قهوه مناسب است. عامل اصلی این قضیه، کمبود آب است. قهوه در زمین‌های پلکانی در ارتفاعات بالا کشت می‌شود و برای حفظ سلامت درختان قهوه، آبیاری اضافی مورد نیاز است.

بسیاری از کشاورزان به منابع تجدید‌ناپذیر آب زیرزمینی وابسته هستند و نگرانی‌هایی در مورد کاهش ذخایر نیز وجود دارد. کوددهی خاک رایج نیست. بنابراین، مشکلی به نام کاهش مواد مغذی خاک وجود دارد.

همه این عوامل، به علاوه‌ی دور افتاده بودن مناطق کشت قهوه، تا حدودی تعداد زیاد و تنوع گونه‌های موروثی عربیکا که در این کشور یافت می‌شود، را توجیح می‌کند، که بیشتر آن‌ها مختص مناطق کشت آن هستند.

نزدیکترین مزرعه قهوه به ایران

قهوه یمن با دست چیده میشود و کشاورزان در یک فصل چندین بار درختان قهوه را بررسی میکنند. با این وجود، چیدن انتخابی چندان رایج نیست، زیرا اغلب دانه‌های نارس و بیش از حد رسیده برداشت می‌شوند.

دانه رسیده معمولاً پس از برداشت در آفتاب خشک می‌شود و اغلب در پشت بام خانه کشاورزان قرار می‌گیرد. این سقف‌ها به ندرت فضای کافی پیدا می‌کنند، بنابراین دانه‌های قهوه اغلب روی هم انباشته می‌شوند تا خشک شوند، اما در نهایت نقص‌هایی مانند خشک نشدن هماهنگ دانه‌ها، تخمیر و کپک ایجاد می‌شود.

اصطلاح "MOCHA"

 

در اصل این کلمه به بندری در یمن اطلاق می‌شود که قهوه از آنجا صادر می‌شد. این املا به صورت فوری به «moka» تغییر کرد و سپس، این اصطلاح برای توصیف قهوه‌های قوی و تند تولید شده در یمن استفاده شد.

برخی از قهوه‌های فرآوری شده طبیعی از کشورهای دیگر هنوز به این شکل توصیف می‌شوند، مانند «موکا هرار» از اتیوپی. قهوه‌های یمن اغلب با قهوه‌های جاوا ترکیب می‌شدند که این منجر به تولید شدن ترکیب موکا-جاوا شد.

با این حال، از این نام محافظت نشد و در نتیجه به نوعی اصطلاح استایلی تبدیل شد که توسط بسیاری از تولیدکنندگان قهوه برای توصیف طعم ترکیب خاصی که ایجاد کردند، استفاده می‌شد.

استفاده کنونی از اصطلاح «موکا» برای توصیف مخلوطی از شکلات داغ و اسپرسو فقط باعث گیج کردن بیشتر مصرف کننده می‌شود.

نزدیکترین مزرعه قهوه به ایران

قِشِر

 

قشر، محصول جانبی تولید قهوه است. قشر، پوسته‌های خشک شده، اما برشته نشده‌ای است که از دانه قهوه جدا شده است. در یمن، این پوسته‌ها اغلب مانند چای به عنوان راهی برای مصرف نوعی قهوه دم می‌شوند. اخیراً، تولیدکنندگان در آمریکای مرکزی همان محصولی را که در آنجا کاسکارا نامیده می‌شود، آزمایش کرده‌اند. این معمولا خود دانه و پوستۀ خشک آن نیست؛ بلکه فقط محصول خشک دانه است.

قابلیت ردیابی قهوه یمن

تلاش برای درک اینکه قهوه‌ها دقیقاً از کجای یمن می آیند، می‌تواند بسیار گیج کننده باشد. اغلب، نام قهوه شامل عبارت «موکا» است که نشان دهنده بندری است که از آن صادر شده است. معمولاً قهوه‌ها فقط در منطقۀ خاصی از یمن قابل ردیابی هستند؛ این بدان معنی است که زمین‌های کشاورزی آن را نمی‌توان یافت. همچنین مشاهده نام‌های محلی مثل «ماتاری» برای انواع مختلف قهوه که برای توصیف قهوه استفاده می‌شود، رایج است.

نزدیکترین مزرعه ی قهوه به ایران