همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

همه چیز درباره ی قهوه کیسه‌ ای


قهوه کیسه ای

قهوه کیسه‌ ای چیست؟

نوشیدن قهوه با توجه به مزایایی از جمله انرژی زایی و خواص آنتی اکسیدانی, یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا است. به همین دلیل برخی شرکت ها جهت رفع نیاز مصرف‌کنندگان قهوه با ایجاد شرایط بهتر و راحت‌تری همانند چای با تولید قهوه کیسه‌ای این شرایط را برای مصرف کنندگان علاقه مند به قهوه به بهترین شکل خلق کرده اند.

قهوه کیسه ای یک بار مصرف برای کسانی که عاشق پیاده‌روی، کمپینگ و سفر هستند,  روشی سریع برای عصاره گیری که با اضافه کردن آب جوش به قهوه, نوشیدنی بسیار دلنشین و مرغون بصرفه و همچنین مفید برای این افراد می تواند باشد.

ژاپنی‌ها اولین کسانی بودند که قهوه فوری از نوع کیسه‌ای را اختراع کردند. اسمی که آن‌ها برای این نوع قهوه‌ها انتخاب کردند، با توجه به روش مصرف این نوع قهوه اسمی جالب توجه است. ترجمه آن به فارسی «قهوه قطره‌ای گوش آویزان» است.

دلیل انتخاب این اسم , وجود گوشه‌های مقوایی برای نگه‌داشتن کیسه قهوه در جای خود و ثابت ماندن کیسه است. در دهه نود میلادی با محبوبیت یافتن این نوع قهوه‌ها در آسیا,  کشور‌های غربی نیز تلاش کردند تا مدل‌های مشابهی را ارائه داده و این مدل از قهوه‌ها را در سال ۲۰۰۱ به صورت رسمی به ثبت برسانند.

رایج‌ترین نوع این قهوه در ژاپن7-Eleven است که در تمام فروشگاه‌ها و مغازه‌های این کشور به راحتی یافت می‌شود و توسط بسیاری از علاقمندان به قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. محبوبیت این نوع قهوه به اندازه‌ای بالا است که گزارش‌ها نشان می‌دهد مصرف خانگی اینگونه قهوه ها نیز رو به افزایش است.

قهوه کیسه ای

بهترین انتخاب برای علاقمندان به سفر

اگر اهل سفر کردن به ویژه اهل کمپینگ، کوهنوردی و طبیعت گردی باشید, می‌دانید که درست کردن نوشیدنی مورد علاقه‌تان در سفر تا چه اندازه می تواند مشکل باشد.

برای چنین اشخاصی نه تنها زمان برای برپا کردن بساط آماده‌سازی قهوه وجود ندارد بلکه اصولاً قهوه‌های فوری نیز طعم مناسب و دلخواه این افراد را نمیدهد. اما قهوه‌های کیسه‌ای با توجه به قدرت انتخاب فرد بر اساس سلیقه شخصی,  به طرز شگفت‌انگیزی به قهوه‌های کلاسیک شباهت دارند.

در واقع  پاسخ به این سؤال که آیا کیسه قهوه دمی  همان قهوه فوری است؟ باید بگوییم نه اینطور نیست. این قهوه‌ها در واقع قهوه‌های از پیش آسیاب شده ای است که با ریختن مقدار مناسبی از آب جوش آماده نوشیدن میشوند.

پودر قهوه با گذر آب از این کیشه ها عصاره گیری شده و قهوه ای بسیار دلنشین را آماده نوشیدن میکند . بنابراین طعم قهوه دمی کیسه ای  و همچنین نوع  دم آوری این قهوه  با  قهوه فوری کاملا متفاوت است.

روش های اصلی دم آوری قهوه

قهوه پس از انجام پروسه برشته کاری و آسیاب شدن بستری مناسب برای درهم تنیدگی با آب و عصاره گیری دارد که لازم بذکر است, میزان ریز یا درشت بودن آسیاب در طعم نهایی قهوه بسیار موثر خواهد بود.

عصاره گیری  قهوه و تبدیل آن به نوشیدنی با دستگاه اسپرسو ساز که قهوه آسیاب شده تحت فشار و گذر آب نزدیک به دمای جوش توسط دستگاه اسپرسو و آماده سازی باریستا انجام میشود, لازمه تجربه و علم است.

نوع دیگری از عصاره گیری به نام قهوه دمی است که با دستگاه یا با دم افزارهای عصاره گیری قهوه انجام می شود و باید گفت که قهوه دمی کیسه ای در این دسته قرار می گیرد.

قهوه کیسه ای

روش چکانه ای

قهوه‌های کیسه ای به روش چکانه ای آماده نوشیدن می‌شوند. در واقع شما قهوه آسیاب شده را با آب داغ خیس می‌کنید تا بو وطعم ها از قهوه استخراج گردد. عطر و مزه قهوه با برخورد آب با سابه ها به مرور از قهوه بیرون آمده و نوشیدنی با طعم ملایم و بسیار دلنشین را به ما تقدیم میکند.

قهوه دمی را می‌توان با دستگاه قهوه ساز, دم افزارهای مختلف و با استفاده از قهوه‌های کیسه‌ای یکبار مصرف تهیه کرد.

روش غوطه وری

نمونه‌ای از روش دم کردن غوطه وری نام دارد که فرنچ پرس  یکی از دم افزار هایی است که با این از قهوه عصاره گیری می کند. در این روش قهوه در دم افزار فرنچ پرس با آب داغ همجوار شده ولی آب مانند روش چکانه ای از سوی دیگر دم افزار بیرون نیامده و این همجواری تا پایین آمدن پیستون فرنچ پرس و انتقال نوشیدنی عصاره گیری شده به داخل ظرف مورد نظر ادامه دارد.

این شکل از دم‌آوری قهوه باعث ایجاد طعمی قوی تر می‌شود زیرا آب و قهوه برای مدت طولانی تر با هم در تماس هستند و شدت طعمی قهوه در این عصاره گیری ممکن است از قهوه چکانه ای بیشتر باشد.

از این روش برای دم کردن قهوه به روش سرد نیز استفاده می‌شود و هرچه مدت زمان دم‌آوری قهوه آهسته‌تر باشد, طعم های بیشتری داخل عصاره گیری نهایی بوجود خواهند آمد ولی فراموش نکنیم که با همجواری زیاد از حد قهوه و آب عصاره گیری بیش از حد شده و به اصلاح قهوه Over extract می شود.

مزایای استفاده از قهوه کیسه ای

قهوه کیسه ای شیوه‌های نگه‌داری آسان‌تری دارند. کمتر در معرض آلودگی‌های محیطی، رطوبت و طعم‌پذیری از سایر مواد موجود در یخچال، کابینت و کیف قرار دارد در ضمن این که استفاده از آن‌ها به ویژه در مسافرت، کوهنوردی و طبیعت گردی آسان‌تر است.

نکته مثبت دیگر در مورد این قهوه‌ها صرفه‌جویی در زمان تهیه آن‌ها است. شما می‌توانید با در اختیار داشتن آب جوش و یک قهوه کیسه ای طعم نوشیدنی قهوه ای بی‌نظیر و یا کلاسیک را حتی بدون نیاز به دم افزارهای مختلف قهوه تجربه کنید.

نحوه استفاده

استفاده از قهوه کیسه ای بسیار آسان است و فرآیند بی‌نهایت ساده‌ای دارد. فقط کافی است که کیسه کاغذی را پاره کرده و به آرامی در امتداد خط مشخص شده, آن را باز کنید.

گوش‌ها یا دسته‌ها را در دو طرف بکشید و آن‌ها را روی لبه فنجان یا لیوان خود قرار دهید. به طوری که کیسه قهوه در فنجان کاملاً ثابت بماند.

برای دم کردن قهوه و جوش آوردن آب از هر روشی که برای شما مناسب است می‌توانید استفاده کنید. در صورتی که اهل گردش و کمپینگ در طبیعت هستید می‌توانید از اجاق‌های سیاری که برای این کار طراحی شده است استفاده کنید.

روش آسان‌تر در اختیار داشتن یک فلاسک آب جوش است که آب را با دمای بالا برای مدت زمان طولانی نگه می‌دارد. بهترین دما برای تهیه این نوع قهوه ۹۳ درجه سانتی گراد است.

این دما فقط کمی از نقطه جوش فاصله دارد. اما باور کنید قهوه‌ای که به این روش عصاره گیری می‌شود بسیار متفاوت‌تر از سایر قهوه‌ها است. کافی است که فقط یک بار امتحان کنید.