همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

چگونه با موکاپات یک فنجان قهوه استاندارد دم کنیم؟


موکاپات

چگونه با موکاپات یک فنجان قهوه استاندارد دم کنیم؟

در این مقاله ما روش خودمان را برای آماده کردن یک قهوه خوش طعم و خوشمزه  ارائه می‌دهیم؛ موکاپات سه قسمت دارد:

۱-بخش پایینی: مخزن دم افزار قهوه که اب در آن قرار میگیرد.

۲-مخزن قهوه: قسمت میانی موکاپات که این بخش مخزن قهوه آسیاب شده است که سوراخ های ریزی به عنوان فیلتر روی سطح فلزیخود دارد. که به بخار و آب اجازه خروج می دهد وکه باعث شده تا قهوه عصاره گیری و در مخزن بعدی جاری شود.

۳-محفظه قهوه: در این قسمت که با یک درب پوشانده شده است، قهوه دم شده در آن قرار می گیرد.

توجه داشته باشید، حتما ابزاری با کیفیت تهیه کنید زیرا کیفیت آلیاژ موکاپات و سوپاپی که در مخزن آب جاگذاری شده بسیار حائز اهمیت است.

می توانید در سایت رئیس انواع موکاپات را تهیه کنید.

اگر می‌توانید دانه‌های قهوه را خودتان آسیاب کنید، قبل از هر بار دم کردن قهوه این کار را انجام دهید. طراوت و طعم قهوه تازه آسیاب شده، از قهوه‌ای که مدت‌هاست از آسیاب شدن آن می‌گذرد بسیار بیشتر است. قهوه را در ظروفی نگه دارید که درب آن به خوبی بسته شود و هوا و نور به داخل ظرف نفوذ پیدا نکند.

اگر از قهوه آسیاب شده استفاده می کنید، پودر قهوه را خیلی در محفظه انباشته نکنید وگرنه فشار بیش از حد بالا می رود و آب به قهوه ‌ها نفوذ نمی‌کند و امکان دارد که آب از منافذ و آسیای قهوه عبور نکرده و عصاره گیری انجام نگیرد. به خاطر داشته باشید، شما نمی توانید محفظه موکا را نیمه پر کنید. موکاپات وقتی بهترین کارکرد را دارد که محفظه قهوه آن به مقادر لازم و با اندازه آسیاب مناسب برای قهوه دم آوری شده به روش موکاپات پرشود.

 

موکاپات

مراحل دم کردن قهوه با موکاپات

مرحله دوم: سبد فیلتر را درون پایه قرار دهید و قهوه آسیاب شده را اضافه کنید.

قهوه را در محفظه آن فشرده نکنید و روی آن را فشار ندهید. فقط مطمئن شوید که سطح آن یکنواخت است و کناره‌های محفظه را تمیز کنید. مطمئن شوید لبه ها را تمیز کرده‌اید تا قهوه جوش به درستی در سر جای خودش قرار گیرد.

مرحله سوم: قوری را ببندید.

بخش فوقانی را روی ظرف آب و سبد قهوه قرار دهید و بچرخانید تا بسته شود.

در نهایت، قبل از قرار دادن آن روی اجاق گاز، از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

مرحله چهارم: قوری را روی اجاق گاز قرار دهید و توجه داشته باشید که حرارت شعله کم باشد.

توجه داشته باشید زمانی که عصاره گیری شروع شد، گاز را خاموش کنید تا از به جوش آمدن و بیش از حد عصاره گیری شدن قهوه جلوگیری کنید

اگر قهوه در حال جوشیدن زیاد به داخل محفظه وارد شد به این معنی است که دمای قهوه عصاره گیری شده خیلی زیاد است و نوشیدنی شما به اصطلاح سوخته یا بیش از حد عصاره گیری شده است و ما باید از نوشیدن قهوه های بیش از حد عصاره گیری شده اجتناب کنیم.

مرحله پنجم: قهوه دم کشیده را می‌توانید بلافاصله سرو کنید.

همچنین می توانید به قهوه خود آب جوش و یا شیر اضافه کنید.

اگر آب یا بخار از کنار قوری اسپرسو نشت کرد باید فورا آن را از روی اجاق بردارید این حالت زمانی اتفاق می افتد که پودر قهوه بسیار ریز آسیاب شده باشد، بیش از حد به پایین فشار داده شود و بخار نتواند از آن خارج شود و مانعی در برابر بخار آب ایجاد شود. برای جلوگیری از این مشکل قهوه را خیلی ریز آسیاب نکرده و در مخزن قهوه, قهوه ها را بیش از حد فشرده نکنید.

اگر بخار از شیر خروجی قوری نشت می‌کند علت آن فشار بخار بسیار زیاد است. در ایم حالت سبد قهوه خیلی پر و قهوه ها انباشته شده اند و یا شعله زیاد گاز باعث بالا رفتن دمای آب و دم افزار قهوه موکا پات شده است.

نحوه تمیز کردن موکاپات

نحوه تمیز کردن موکاپات

اجزای دم افزار قهوه موکا پات را از هم جدا کرده و فقط با آب بشویید. از گذاشتن آن در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

شما می توانید تفاله قهوه را به عنوان یک کود مغذی در باغچه و یا در گلدان های آپارتمانی بریزید.

موکاپات
موکاپات بیالتی کلاسیک ۱ نفره
موکاپات
موکاپات بیالتی آلپینا ۳ نفره