همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

چرا آموزش پایداری اهمیت دارد؟


رسیدن به معنی پایداری (Sustainability) که در حقیقت ایجاد فضای مناسب برای بقای نسل های آینده است, به تلاش و تعهد نیاز دارد. ما نیز در جهان بی پایان قهوه می توانیم با آموزش این اصل مهم, گامی جهت پیشبرد این چشم انداز برداریم.

اگر در Google scholar منابعی را با استفاده از عبارت “پایداری” جستجو کنید، بیش از 4.3 میلیون پیوند ظاهر می شود. این جستجو را برای شروع در سال 2015 – سالی که اهداف توسعه پایدار آغاز شد – و امروز بیش از 1.4 مقاله را می توان در این راستا یافت. با جستجوی «پایداری قهوه» آن را بیشتر اصلاح کنید و می‌توانید 868 مقاله یا گزارش مختلف را بخوانید.

چه حجم خارق‌العاده‌ای از نوشتنه ها در مورد یک کلمه “پایداری” یا “Sustainability” در زبان انگلیسی که تنها در سال 1986 در سطح جهانی استفاده شد!

 

در آن سال بود که کمیسیون جهانی به نام کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه(UNEP) توسط گروهارلم بروندلند(Gro Harlem Brundtland) اولین نخست وزیر زن نروژ، رهبری شد. نتیجه این کنفرانس رهبران جهانی، گزارشی با عنوان “آینده مشترک ما” بود که برای اولین بار اصل توسعه پایدار را بیان کرد. این گزارش که در سال 1987 منتشر شد، تعریف کلاسیک «توسعه پایدار» را بیان می‌کند که «تامین نیازهای حال حاضر، بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده برای برآوردن نیازهای خود». این تعریف که اکنون به عنوان “تعریف بروندلند” شناخته می شود، نقطه شروع بسیاری از بحث ها در مورد پایداری است.

از سال 1987، این کلمه (پایداری) تعداد بسیار نگران کننده ای از تعاریف، بازتعاریف, تفاسیر و استفاده نابجا جهت بالا بردن قیمت ها را در صدها تجارت و کمپین جهانی برمی انگیزد.

در نگاهی به صنعت قهوه، شاهد بکار بردن درست و نادرست از کلماتی هستیم که توسط شاعر جفری چاسر(Geoffrey Chaucer) ساخته شده است.

پیچیدگی در روند «پایداری قهوه» زمانی عمیق‌تر می‌شود که در نظر داشته باشیم, بیش از 70 کشور قهوه تولید می‌کنند و بسیاری از زبان‌هایی که تولیدکنندگان قهوه در سطح جهان صحبت می‌کنند فاقد یک اصطلاح قابل ترجمه برای «پایداری» هستند.

شاید این یکی از دلایل تبدیل شدن کلمه “پایداری” به کلمه چتری(Umbrella Term کلماتی که در فرهنگ ها مختلف چندین معنی دارند) است. اینگونه کلمات از قبیل “پایداری” مفهومی کلی را به جای چیزی خاص یا دقیق توضیح می دهد.

حال برای آموختن و فهم کلمه “پایداری” باید عمیق تر شویم.

دیکشنری انگلیسی آکسفورد بیان می‌کند که شروع استفاده از ریشه این فعل به معنای «حمایت کردن» در حدود سال 1300 است و از دو ریشه لاتین sub + teneo می‌آید که به معنای «برداشتن، نگه داشتن» است. همچنین می آموزیم که Stain”” یک فعل عملی با حداقل چهار معنی اصلی است: (الف) “تحمل کردن، تاب آوری”؛ (ب) “دفاع کردن، حمایت کردن، ادامه دادن”؛ ج) ” تأمین (به ویژه امرار معاش)”؛ و (د) “حمایت کردن، نگه داشتن.”

خالقان برنامه درسی پایداری SCA و به عنوان یک AST که اکنون این دوره را به صدها متخصص قهوه در سراسر جهان آموزش داده اند، در مباحث جدید دروس SCA(Specialty Coffee Association) تمرکز خود را بر روی مباحث “پایداری” و همچنین “انتخاب اخلاقی” (Ethical Sourcing) گذاشته اند.

بدون شک زمین، مادر طبیعت است و باید مورد احترام و تکریم قرار گیرد. به خصوص اگر در زمین آینده ای با قهوه – به عنوان یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های جهان – انتظار داشته باشیم. از این گذشته، هم زمین و هم نیروی کار ارزشمندتر از همیشه هستند، زیرا آب و هوای تغییر یافته ما، قهوه را از طریق افزایش آفات، بیماری ها و زمین های زراعی کمتر قهوه تهدید میکند.

اما تهدیدات زیست‌محیطی وضعیت وخیمی رسیده اند، نه تنها به دلیل تأثیر آن بر امکان رشد دانه‌های قهوه، بلکه به دلیل تأثیری که بر کشاورزان و قهوه‌چینان در سراسر کمربند قهوه – کشورهای اطراف استوا که قهوه می‌تواند در آنها رشد کند – میگذارد.

در عین حال، ما باید سیستم های عادلانه تری برای پایداری اقتصادی و اجتماعی برای همه افراد فعال در زمینه قهوه ایجاد کنیم. در برخی از کشورهای تولید کننده قهوه نه مقدار تولید و نه سود به دست آمده از قروش آن معلوم است. اینگونه چالش‌های مالی بر زندگی اجتماعی افراد که در زنجیره تأثیر می‌گذارد: شکاف جنسیتی در سراسر زنجیره تأمین – حتی با وجود اینکه زنان بیشتر کارهای مربوط به مزرعه قهوه را انجام می‌دهند، اما سود و بازده کمتری به خانواده‌هایشان میرسد. این را با واقعیت‌هایی ترکیب کنید که بسیاری از جوانان نمی‌توانند آینده‌ای را در مناطق روستایی خود تصور کنند. بنابراین به دنبال پول نقد  بیشتر به شهرهایی مانند نایروبی مهاجرت می‌کنند. حتی در سال 2023 بسیاری از کشاورزان هرگز از یک جرعه قهوه خود لذت نبرده اند.

این سه چالش – محیطی، اقتصادی و اجتماعی – با وجود صدها رهبر، کسب‌وکار، سازمان غیرانتفاعی و محققانی که برای تحقق پایداری قهوه در دنیای واقعی تلاش می‌کنند، «دستیابی به پایداری» را دشوار می‌کنند.

برای تجربه پایداری در طول زندگی خود، به تلاش های جمعی و متحد همه اعضای زنجیره تامین جهانی قهوه نیاز داریم – و آموزش قهوه می تواند یک گام به جلو در جهت پیشبرد این چشم انداز باشد.

باید باور کنیم که وقتی هر یک از ما یک فنجان قهوه در دست دارد، هدیه ای در دست داریم. میزان عملکرد پایدار ما بر امکان نگهداری قهوه برای نسل های آینده نیز تأثیر می گذارد. امید من این است که به طور جمعی انتخاب های پایداری داشته باشیم تا دیگران بتوانند از این گنجینه به نام قهوه لذت ببرند.