همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

یکی هستیم ( سرپناه امن )


کانون توسعه گران جوان "یکی هستیم"

“کانون توسعه‌گران جوان یکی هستیم” که به اختصار “یکی هستیم” خوانده می‌شود؛ سازمانی تخصصی، مردم نهاد و ثبت شده در وزارت کشور به شماره ثبت ۱۸ است که از سال ۱۳۹۳ به همت جمعی از فعالان اجتماعی و حمایت خیرین در حوزه بحران و امداد ‌رسانی و توسعه‌ی پایدار فعالیت خود را آغاز نموده است. “یکی هستیم” با نگاهی عمیق‌تر به مسئولیت اجتماعی هر فرد و یا نهاد نسبت به جامعه‌ی پیرامون خود، قصد دارد با احترام به فرهنگ بومی هر منطقه، زمینه‌ی رشد و پیشرفت را برقرار سازد.

یکی هستیم برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار روش اجرایی جامعه محور 

PRA Participatory Rural Appraisal)) را اتخاذ نموده تا با توانمند سازی جامعه محلی و بالا بردن میزان مشارکت اجتماعی، اعضای جامعه بتوانند با تکیه بر امکاناتشان به خودکفایی و شکوفایی برسند.

یکی هستیم در حال حاضر در شهرستان جازموریان مشغول به فعالیت است.

شهرستان جازموریان یکی از شهرستان های استان کرمان، در مرز سیستان و بلوچستان است که مرکز این شهرستان شهر زهکلوت است. طبق آخرین آمار شبکه بهداشت و درمان شهرستان جازموریان در سال 1402 جمعیت شهرستان جازموریان 55.384 نفر بوده است.

پس از خشک‌شدن تالاب جازموریان به سه عامل تغیرات اقلیمی، احداث سد هلیل‌رود، سد کاروان‌رود در سیستان بلوچستان و حفر چاه‌های غیر مجاز، عشایر کوهستان‌های جازموریان ناچار به تغییر روال زندگی شدند و در کنار حلقه‌های چاه مستقر گردیدند.  شهرستان جازموریان از مناطق بسیار محروم کشور می‌باشد که مردمان منطقه به علل گوناگون از جمله خشکسالی، شرایط اقتصادی کشوری و عدم سرمایه‌‌گذاری صنعتی در منطقه با مشکلات عدیده و جدی رو‌به‌رو هستند. بسیاری از مردم جازموریان همچنان در کپر زندگی می‌کنند.

پروژه سرپناه امن

بسیاری از مردم این منطقه در سازه‌هایی زندگی می‌کنند که با دانش و مصالح محلی به عنوان مسکن ساخته شده‌است. این سازه‌ها “کپر” نام دارد. “کپر و کپرنشینی” بر‌ آمده از فرهنگ عشایر است. “کپر” خانه‌ایست که از نی و شاخه‌ها و برگ خرما، که اسکلت آن در شاخه و اطراف آن با حصیر بسته می‌شود.

 

عدم احساس امنیت یکی از بزرگترین مشکلات خانواده های کپرنشین است. عدم امنیت روانی، یعنی نبود حریم خصوصی و در ادامه آن نبود شرایط مناسب بهداشتی و آموزشی، عدم امنیت فیزیکی سازه، به معنای احتمال وقوع دزدی، آسیب پذیر بودن کپرها نسبت به سیل و باران و باد و طوفان های مکرر و و نیاز به تجدید بنا، و عدم امنیت جانی یعنی ترس از هجوم حیوانات و حشرات سمی، وقوع سیل و آتش سوزی های مکرر از مسائل مطرح شده از جانب خانواده های کپرنشین است.

“یکی هستیم” باور دارد که بدون داشتن “سرپناه امن” به عنوان اصلی‌ترین حق و نیاز انسانی، امکان رشد و پیشرفت در شاخص‌های دیگر توسعه پایدار، امکان‌پذیر نیست. در این پروژه در صدد ساخت سرپناه امن برای ۱۳۰۰ خانواده در شهرستان جازموریان هستیم.

یکی از سازه هایی که در سال های اخیر به عنوان محل سکونت در منطقه جازموریان رواج پیدا کرده، “توپی” است. از تلفیق سازه کپر و سازه های امروزی سازه ای به نام توپی ایجاد شد. توپی ها، با استفاده از بلوک های سیمانی ساخته می شوند و سقفشان با کمک مصالح محلی مانند برگ نخل تکمیل می شود. در این سازه ها امکان نصب درب و پنجره و نیز استفاده از برق، وجود دارد. مهم ترین ویژگی توپی هماهنگی با اقلیم فرهنگی و معماری منطقه است.

هوای داخل کپر به واسطه ی جنس مصالح به کار رفته با محیط به خوبی تنظیم می شود و از ورود حشرات موذی، گرد و غبار و ورود آب ناشی از بارندگی های شدید جلوگیری می کند. سازه به صورت کروی ساخته می شود و همین شکل کروی حالتی آیرودینامیک دارد که باد را در اطراف خود عبود می دهد و آسیب پذیری را در برابر طوفان کاهش می دهد. پس از آسیب شناسی و ارزیابی های متعدد، گفتگوهای پیاپی با جامعه محلی، سازمان ها و نهادهای محلی و معماران بومی به این نتیجه رسیده ایم که ساخت توپی برای کپر نشینان جازموریان، راه حلی قابل اجرا باشد.

 

 

ما باور داریم که با انجام این پروژه که یکی از بزرگترین‌ طرح‌های مسئولیت اجتماعی در سطح کشور می‌باشد. گامی بسیار بلند در راستای ارتقای سطح رفاه و کیفیت زندگی مردمان دردمند منطقه‌ی جازموریان بر خواهیم داشت.

اجرای این پروژه، راه را برای بالا بردن سطح زیرساخت‌های توسعه پایدار در جنوب شرق کشور، هموار می‌سازد. این کنش اجتماعی، آغازی برای افزایش امید و بالا بردن حساسیت اذهان عمومی جهت ایفای مسئولیت اجتماعی‌شان و اهمیت به محیط پیرامون، برای ایجاد بستر رشد و بالندگی تمام افراد جامعه است.