همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

قهوه واقعا مضر است یا مفید؟


قهوه واقعا مضر است یا مفید؟

به نظر می‌رسد تصمیم گیری در مورد اینکه نوشیدن قهوه مفید یا مضر است چالشی بزرگ باشد

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه برای افراد مفید است درحالیکه تحقیقات برخی محقیقین هم وجود دارند که با مفید بودن قهوه برای بدن, مخالفت دارد.

اما کدام درست یک از این دو درست است؟  با توجه به بررسی این موضوع و مطالعاتی که نشان می‌دهند قهوه خوب است و آن‌هایی که نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه تاثیرات منفی بر سلامتی دارد و با بررسی و مقایسه هر دوی این دیدگاه ها به  خوب یا مضر بودن قهوه پی خواهیم برد.

مقدار مصرف کافئین:

کافئین یکی از قوی ترین ماده های شیمیایی وابسته کننده و طبیعی است که در قهوه یافت می‌شود.

البته همه فواید نسبت داده شده به قهوه به طریقی با کافئین مرتبط هستند  و بیشتر اثرات منفی بالقوه قهوه نیز به همین ماده مربوط می‌شود.

بنابراین اینکه چرا قهوه ممکن است برای شما مضر یا  مفید باشد، به خود کافئین مربوط نیست. کافئین نوعی دارو و محرک است و مانند هر داروی دیگری، مصرف بیش از حد آن هرگز ایده خوبی نیست.

پس در مصرف بیش از حد کافئین عصاره گیری شده در قهوه, پیامدهای بسیاری وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به افزایش اضطراب، تپش قلب، افزایش فشار خون، اختلال خواب، سردرد، ناراحتی معده و تحریک پذیری اشاره کرد.

سایر منابع کافئین:

کافئین نه تنها در قهوه، بلکه در شکلات، چای، بستنی، کولا، نوشابه‌های انرژی‌زا و سایر نوشابه‌های گازدار و محصولات مختلف دیگر نیز یافت می‌شود. بر این اساس، به خاطر داشته باشید که شما باید میزان مصرف محصولات کافئین دار خود را در نظر بگیرید.

یک قوطی Monster Energy یا Red bull حاوی مقدار کافئین برابر با یک فنجان قهوه یا مقدار کافئین موجود در در حدود ۱.۵ شات اسپرسو است.

سطح تحمل کافئین:

همه ما سطوح تحمل کافئین متفاوتی داریم، بنابراین اینکه قهوه برای شما خوب است یا نه، بستگی به میزان کافئین مصرفی شما که از طریق قهوه یا دیگر مواد کافئین دار که در رژیم غذایی ما وارد بدنمان می شود دارند.

اگر در حد تحمل خود کافئین مصرف می‌کنید، می‌توانید از مزایای قهوه، بدون عوارض جانبی منفی مصرف بیش از حد آن، بهره ببرید.

 

وقتی قهوه می‌نوشید:

وقتی قهوه می‌نوشید کافئین عصاره گیری شده در قهوه تولید کورتیزول را تحریک می‌کند. باید اشاره داشت که کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود.

ما به طور طبیعی کورتیزول را در زمان‌های مشخصی در طول روز تولید می‌کنیم، به‌ویژه صبح‌ها که سطح کورتیزول ما تا پایان روز کاهش می‌یابد.

همه اینها با ریتم سوخت و ساز بدن ما در طول شبانه روز مرتبط است و افرادی که از اختلالات خواب رنج می‌برند، ممکن است سطح کورتیزول خونشان تنظیم نباشد و با نوشیدن قهوه از اختلالات هرمونی در بدن خود رنج ببرند.

بارداری:

به افراد باردار توصیه می‌شود که مصرف کافئین خود را محدود کنند، زیرا تصور می‌شود که کافئین بیش از حد در دوران بارداری می‌تواند خطر سقط جنین یا کاهش وزن مادر در زمان بارداری را افزایش دهد.

حد مصرف مجاز برای زنان باردار ۲۰۰ میلی گرم در روز است که معادل دو لیوان قهوه فوری می‌باشد، اما باز این مورد مطلقا درست نیست و میزان مصرف این مقدار کافئین می تواند مضررات متعددی برای مصرف کننده مخصوصا در مدت زمان بارداری داشته باشد لذا در این باره بهتر است با پزشکتان حتما مشورت کنید.

قهوه‌های فوری ارزان قیمت که با درصد بالایی از قهوه روبوستا درست می‌شوند که حاوی کافئین بیشتری نسبت به دیگر گونه های قهوه است; زیرا روبوستا تقریباً دو برابر عربیکا کافئین دارد.

همچنین میزان کافئین موجود درهر فنجان قهوه فوری شما بستگی به اندازه پودر قهوه فوری مصرف شده درهر بار استفاده است.

نوع قهوه:

اگر قهوه فوری می‌نوشید، باید تفاوت قهوه تازه و قهوه فوری را بدانید.

اگر به نوشیدن قهوه فوری ادامه می‌دهید، پس تحقیق کنید تا بفهمید واقعاً چه نوع قهوه فوری می‌نوشید. اگرچه می‌دانیم که این کار مشکل است; زیرا برندهای قهوه فوری اغلب به شما اطلاعات از مقدارترکیبی از عربیکا و روبوستا نمی دهند و دقیقا نمی‌گویند که چند درصد از قهوه فوری روبوستا و چند درصد عربیکا است. 

انواع مختلف قهوه از نظر محتوای کافئین نیز متفاوت است و این خود به جایی که قهوه رشد می‌کند نیز بستگی دار. همچنین  تیره بودن قهوه نیز می‌تواند تفاوت در میزان کافئین استخراج شده از قهوه نیز باشد. راه حل کجاست ؟ شاید ساده به نظر برسد ولی زمانی که  قهوه تخصصی(اسپشیالتی) مصرف کنیم دقیقاً می‌دانیم چه قهوه ای می‌نوشیدم.

آیا مصرف بیش از حد کافئین واقعا می‌تواند شما را بکشد؟

 بله! در تئوری می‌تواند مصرف بیش از حد قهوه منجر به حمله قلبی شود اما سطح تحمل کافئین مورد نیاز در اکثر بزرگسالان  -برای اینکه نوشیدن قهوه منجر به مرگ شود- بسیار بسیار بالا خواهد بود.

کافئین همیشه بد نیست، مطالعاتی بسیاری فواید قهوه را برای سلامتی نشان می‌دهند و به نظر می‌رسد که کافئین یکی از دلایل آن است. وقتی صحبت از تأثیر قهوه بر خلق و خو می‌شود، فکر می‌کنم کافئین نقش زیادی در این موضوع دارد درست مثل هر چیز دیگری، زیاد بودن یک چیز خوب می‌تواند به یک چیز بد نیز تبدیل شود.

آنتی اکسیدان‌ها:

کافئین تنها ماده طبیعی نیست که در قهوه یافت می‌شود، بیش از هزار مورد ماده مختلف در قهوه وجود دارد از جمله کافئین و آنتی اکسیدان هستند. یکی از دلایلی که محققان قهوه را مفید می‌دانند، خاصیت آنتی اکسیدانی قهوه است.

رادیکال‌های آزاد مانند تبهکاران نقابداری هستند که به طور مداوم سلول‌ها را از بین می‌برند و آنتی اکسیدان‌ها قهرمانان فوق العاده ای که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد وارد عمل میشوند.

در حال حاضر تصور می‌شود که قهوه حاوی آنتی اکسیدان‌های موثرتری حتی نسبت به میوه‌ها و سبزیجات است. این آنتی اکسیدان‌ها ممکن است دلیل بسیاری از مزایای ظاهری نوشیدن قهوه برای سلامتی از جمله پیشگیری از آلزایمر، سرطان، سکته، دیابت نوع 2 و بسیاری موارد دیگر مفید باشند.

بهبود خلق و خو:

یکی دیگر از عواملی که قهوه برای شما خوب میدانیم، تأثیر قهوه بر خلق و خو است. البته نیازی به انجام هیچ تحقیقی برای دانستن اثرات قهوه در بهبود خلق و خوی قهوه نیست; زیرا آن را به صورت روزانه تجربه می‌کنیم.

انجام یک مطالعه در مورد تأثیر قهوه تازه روست شده در مقابل تأثیر قهوه فوری جالب خواهد بود.

چرا قهوه ممکن است برای شما مضر باشد؟

مصرف شیر و شکر

در حالی که اکنون اعتقاد بر این است که قهوه می‌تواند از بیماری هایی چون دیابت نوع 2 جلوگیری کند. اما ترکیب شکر با قهوه از فواید آن خواهد کاست. بطور مثال اگر 2 قاشق چایخوری شکر در قهوه‌های خود بریزید، شکر مصرفی فواید بالقوه قهوه را خنثی می‌کند.

اگر شیر و شکر را در قهوه خود می‌ریزید، باید قید اثرات ضد چاقی قهوه را هم بزنید، زیرا شما فقط قهوه نمی‌نوشید. شکر و شیر که میزان کالری بسیار بالایی دارند نیز می نوشید.

چرا به قهوه شیر یا شکر اضافه می کنیم؟

در بریتانیا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد قهوه مصرفی از نوع فوری است. در مقایسه با ۶ یا ۷ درصد در ایالات متحده آمریکا، حدود ۴ درصد در فرانسه و فقط ۱ درصد در ایتالیا. شاید بیشتر قهوه‌های فوری بدون افزودن شیر و شکر طعم خوبی ندارند.

قهوه فوری معمولا از ارزان ترین دانه‌های قهوه تهیه می‌شود و اغلب ترکیبی از روبوستا و عربیکا است. روبوستا را می‌توان بسیار پایین‌تر از عربیکا کشت کرد، جایی که کار کردن به نسبت عربیکا نیز آسان‌تر است و می‌توان آن را به جای چیدن دستی با ماشین‌آلات نیز برداشت کرد، بنابراین تولید این گونه از قهوه بسیار ارزان‌تر از قهوه عربیکا است.

همچنین به طور کلی طعم  قهوه ربوستا نسب به دیگر قهوه ها چندان خوشایند نیست. اگرچه می‌دانم که اکنون برخی از دانه های روبوستا با کیفیت بسیار بالاتری در حال کشت هستند، اما بعید است که این دانه ها بلافاصله در سبد خرید قهوه فوری شما قرار بگیرند.

درصد کمی ‌از روبوستا در یک ترکیب اسپرسو می‌تواند افزایش مقدار کافئین و ایجاد فوم روی نوشیدنی(کرما) پس عصاره گیری کمک کند.

وقتی صحبت از قهوه فوری به میان می‌آید همه چیز به قیمت بستگی خواهد داشت. استفاده از روبوستا به دلیل ارزان بودن نسبت به قهوه عربیکا در قهوه فوری رایج تر است و درصد روبوستا در قهوه فوری بسیار بیشتر از ترکیبات قهوه استفاده شده در دیگر عصاره گیری ها مانند قهوه اسپرسو است. اگرچه اشاره کردیم که اکثر برندهای قهوه فوری به شما نمی‌گویند که از چند درصد روبوستا استفاده می‌کنند.

روبوستا می‌تواند طعم بیش از حد تلخی داشته باشد و دلیل اصلی اینکه قهوه فوری به خودی خود تلخی بیش از حدی نیز دارد همین است و دلیل مصرف شیر و شکر افزودن طعم خوشایند به قهوه فوری است و شاید به این دلیل بیشتر مردم در بریتانیا به نوشیدن قهوه فوری عادت دارند.

حتی افرادی که برای اولین بار قهوه تیره روست شده(برشته شده) بدون اضافه شدن شیر یا شکر مینوشند نیز به دلیل تلخی که شاید برای آن ها قابل تحمل نباشد ترجیح به افزودن طعم دهنده های مختلف به قهوه داشته باشند.

باید بدانیم که قهوه به طور کلی نوشیدنی سالم است، اما مردم چیزهایی را به آن اضافه می‌کنند که سالم نیستند.

چه چیزی قهوه اسپشیالیتی را متفاوت می‌کند؟

قهوه اسپشیالتی نوعی از قهوه با کیفیت بسیار بالا است که با دقت کاشت, داشت و برداشت شده و در شرایط استاندارد به دست روستر ها رسیده است. روستر های تخصصی(اسپشیالیتی) با داشتن مهارت و دقت بالا قهوه های تخصصی را روست کرده و به دست علاقه مندان قهوه میرسد.

قهوه تخصصی پس از روست شدن مدت طولانی در انبارها و سرخانه ها باقی نمانده و تا چند هفته پس از این پروسه مصرف میشود; زیرا این نوع از قهوه طعم بوی خاص و خارق العاده ای دارد و با تازه بودن آن در هنگام مصرف این طعم و بوهای دلنشین بیشتر در نوشیدنی ما نمایان خواهند شد.

قهوه اسپشیالیتی نه تنها طعم بهتری دارد، بلکه به دلیل دقت در روست کردن، طیف وسیعی از طعم‌های مختلف در آن یافت میشود. از طعم های میوه ای تا شکلاتی و بو های گلی تا ادویه گونه. به جای اینکه روند روست آنها به تیرگی  شدید دانه‌ها و از بین بردن اکثر نُت‌های ظریف طعم قهو منجر شوده قهوه تخصصی معمولاً به منظور حفظ تمام طعم‌های خاص،

و ظرافت روست می شوند. بنابراین قهوه‌های تخصصی عموما شیرین‌تر و اسیدی ‌تر(مزه ترش گونه) هستند، قهوه‌هایی که می توانند ما را یاد پرتقال یا حتی طعم بیسکویت‌های شکلاتی و یا میوه های قرمز بیاندازند. پس اگر به دنبال سلامتی خود هستید په بهتر که قهوه اسپشیالیتی را به جای استفاده از قهوه فوری تلخ و اضافه کردن شیر و شکر به آن بنوشید و از یک نوشیدنی خاص و دلنشین لذت ببرید.