همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

اهمیت فرهنگی قهوه در سراسر جهان


اهمیت فرهنگی قهوه در سراسر جهان

بدون شک قهوه یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف در سراسر جهان است. با حدود ۲ میلیارد فنجان فروخته شده در روز، قهوه به وضوح جایگاه خود را در زندگی بسیاری از افراد حک کرده است.

در حالی که برخی از مردم هر روز صبح این نوشیدنی را برای بیدار کردن ذهن خواب‌آلود خود مصرف می‌کنند تا برای کار آماده شوند، برخی دیگر قهوه را در میانه روز یا عصرها که به نوشیدنی برای سوخت‌گیری و انرژی بخشیدن به تن خسته‌شان برای ادامه کار، انتخاب می‌کنند.

با این حال، این اهمیت فرهنگی قهوه برای جوامع مختلف جهان, ممکن است شما را شگفت زده کند. اتفاقاً نوشیدن قهوه در برخی جوامع با آیین‌های بسیاری همراه است. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به چگونگی برخورد جوامع مختلف به قهوه دم آوری شده به روش های متداول خودشان نسبت به دیگر جوامع در سراسر جهان تا با فرهنگ های مختلف و لذایذ آنها از نوشیدن بیشتر آشنا شویم.

۱. قهوه در هند

هندی‌ها از قرن هفدهم از زمانی که برای اولین بار قهوه توسط یک قدیس صوفی به نام بابا بودان به منطقه جنوبی معرفی شد، از قهوه خود لذت می‌برند. امروزه، شما به هر خانه ای در بخش جنوبی هند سفر کنید, مطمئناً با یک فنجان قهوه که با روش فیلتری دم شده است ،از شما استقبال خواهد شد.

برخلاف دستگاه‌های فیلتر قهوه قطره‌ای که با آنها آشنا هستید، قهوه هندی با استفاده از دستگاه فیلتری منحصر به فرد تهیه می‌شود. قهوه به تدریج دم شده و در لیوان فلزی ریخته می‌شود سپس به قهوه شیر و شکر اضافه شده تا برای نوشیدن آماده شود.

۲.عربستان سعودی

سعودی‌ها در سرو قهوه خود آداب خاصی دارند. از مهمانان با قهوه یا کاوا که از سمت راست میهمان سرو می‌شود و نه از سمت چپ پذیرایی می‌شود. در مجالس خانوادگی ابتدا از پدر و سپس بزرگان درجه یک و اقوام پذیرایی می‌شود.

میهمانان دیگر نیز در ادامه پذیرایی خواهند شد. قرار است کوچکترین‌ها در این مهمانی به بزرگترها خدمت کند. اگر این یک مجلس رسمی پرمخاطب باشد، سرو قهوه از پروتکل های تشریفاتی خاص پیروی خواهد کرد.

۳.اتیوپی

اعتقاد بر این است که اتیوپی محل پیدایش قهوه است و آنها این نوشیدنی را بسیار دوست دارند. شما می‌توانید از جشن‌های فرهنگی آنها که شامل نوشیدن قهوه است، این را تشخیص دهید. چنین جشن‌هایی در خانواده‌های اتیوپیایی بعد از شام رایج است. بله، اتیوپیایی‌ها قبل از خواب از چند فنجان قهوه لذت می‌برند.

در واقع، دم کردن قهوه در اتیوپی شامل یک فرآیند معنوی است که کمتر از یک ساعت طول نمی‌کشد. در حین تهیه بونا، اصطلاح بومی ‌قهوه در اتیوپی، زنان با شستشوی کامل دانه‌ها در آب شروع می‌کنند. سپس آنها را آبکشی می‌کنند و روی اجاق ذغالی تفت می‌دهند تا تیره شوند. در طول این فرآیند می‌توانید بوی زیبای قهوه برشته شده را که محیط را پر می‌کند، حس کنید. آنها با استفاده از ‌هاون دانه های قهوه را پودر می‌کنند.

پودر به دست آمده را در یک دیگ قهوه دم کن سنتی اتیوپیایی به نام جبنا با آب مخلوط می‌کنند و روی آتش قرار می‌دهند تا بپزد. برای مردم اتیوپی معمول است که قهوه خود را با هل، میخک و عسل ترکیب می‌کنند تا طعمی‌ خاص داشته باشند. از مهمانان یا اعضای خانواده نیز در حالی که منتظر دم کشیدن قهوه خود هستند، با ذرت بو داده، نان و آجیل پذیرایی می‌شود.

۴.چین

چینی‌ها ممکن است برخی از عادات غربی را در مورد نحوه لذت بردن از قهوه امروزی اتخاذ کرده باشند. با این حال، قهوه در روند طب سنتی چین جایگاه ویژه ای دارد. قهوه یکی از گیاهان مورد احترام در زمینه طب سنتی در چین است و اعتقاد بر این است که باعث افزایش باروری در زنان می‌شود. اگرچه هیچ چیز در فرهنگ چینی جای چای را نمی‌گیرد، چینی‌ها قهوه را یک عنصر ارزشمند و مکمل در طب می‌دانند.

۵.مکزیک

فرهنگ قهوه در مکزیک به ۳۰۰ سال پیش برمی‌گردد. امروزه مکزیکی‌ها در هر زمانی از روز از نوشیدن قهوه لذت میبرند. دم نوش رایج در مکزیک به نام Café de olla شناخته می‌شود و قهوه را اغلب با دارچین و پیلونسیلو – نوعی شکر نیشکر تصفیه نشده – سرو می‌شود. یکی دیگر از جنبه‌های منحصر به فرد نوشیدن قهوه در مکزیک این است که آن‌ها آن را در لیوان‌های سفالی می‌نوشند و معتقدند تأثیر کلیدی بر طعم آن دارد. این عادت نوشیدن قهوه در مناطق روستایی و کوهستانی مکزیک رایج است.