همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

بهترین زمان نوشیدن قهوه؟


بهترین زمان نوشیدن قهوه؟

قهوه یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی‌های روی کره زمین است. در حالی که سایر نوشیدنی‌های معروف در نوسان فروش هستند، قهوه از زمان دسترسی عمومی تا به امروز به طور مداوم فروش بالایی داشته است.

اما چرا قهوه بدون توجه به شرایط جهان به فروش می‌رسد؟

به خاطر وجود کافئین! اما کافئین در قهوه بدن را تا چه حد شاد می‌کند؟ در حالی که تاثیر کافئین بر بدن می‌تواند بسیار پیچیده باشد، مکانیسم اصلی آن در واقع ساده است. هدف از مقاله زیر, توضیح این مطلب به ساده ترین شکل ممکن است. در این مقاله پاسخ به برخی از سوالات متداول ارائه خواهد شد:

  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه ؟
  • آیا بدن من می‌تواند قهوه بیشتری را تحمل کند؟
  • چرا نوشیدن قهوه در شب باعث خستگی من می‌شود؟
  • آیا داروها و نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه عمل می‌کنند؟

لطفاً توجه داشته باشید که اگر نگرانی خاصی در مورد کافئین و نوشیدن قهوه دارید که مستقیماً به سلامت شما مربوط می‌شود، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

اجزای شیمیایی زیادی در کافئین قهوه وجود دارد و مطالعات متعددی برای آگاهی از تأثیر فیزیولوژیکی آن‌ها انجام شده است. نتایج تا حد زیادی بی نتیجه بوده است و فقط نشان می‌دهد که اکثر علوم در سطح میکروسکوپی هنوز بسیار فراتر از درک ما هستند.

خبر خوب این است که درک تأثیرات کلی و تحریک کننده قهوه نسبتاً آسان است. سه مولکول اصلی در تعامل بدن ما پس از نوشیدن قهوه همراه با کافئین دخیل هستند.

۱- آدنوزین

آدنوزین چیست؟ آدنوزین یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده است. به عبارت دیگر، این مولکول‌ها در مغز وجود دارند و می‌توانند به گیرنده‌های آدنوزین متصل شوند و فرآیندهای “کند کردن” بدن را آغاز کنند.مولکول هایی که مشلبه آنها در قهوه یافت میشود.

اما چگونه این انتقال دهنده عصبی با وجود مولکول های موجود در قهوه بر بدن تأثیر می‌گذارد؟ وقتی روز را با فعالیت آغاز کرده و بعد از مدتی احساس کندی و خستگی می‌کنید، به این دلیل است که سطح بالاتری از آدنوزین در مغز شما وجود دارد

سوال اینجاست که سطوح آدنوزین  در طول روز چگونه تغییر می‌کند؟ به طور معمول، هنگام بیدار شدن, مخصوصا قبل از نوشیدن قهوه, کمترین میزان از آن در بدن موجود است و این مقدار به تدریج افزایش میابد و در شب به اوج خود میرسد. این باعث می‌شود صبح هوشیار و قبل از خواب, خواب آلود و کسل باشید.

۲-گیرنده‌های آدنوزین

گیرنده های آدنوزین اجزای مهمی ‌برای شروع احساس خستگی و کند شدن در بدن هستند. آدنوزین به گیرنده‌های آدنوزین متصل می‌شود و سیگنال‌هایی به مغز می‌فرستد که فرآیندهای عصبی را آرام می‌کند. بدون این گیرنده‌ها، مکانیسم آرامش سیستم عصبی هرگز کامل نمی‌شود.

گیرنده آدنوزین چگونه بر بدن تأثیر می‌گذارد؟ وجود گیرنده‌های آدنوزین به آدنوزین ,اجازه می‌دهد تا سیگنال‌های کند کردن مغز را ایجاد کرده و گسترش دهد. سطوح گیرنده این مولکول در طول روز چگونه تغییر می‌کند؟ مقدار گیرنده‌های آدنوزین در شرایط عادی نسبتاً ثابت می‌ماند. ما بررسی می‌کنیم که چگونه این امر با افزایش مصرف کافئین موجود در قهوه تغییر می‌کند.

۳-کورتیزول

کورتیزول هورمونی که در درجه اول توسط غدد کلیوی ترشح می‌شود و با نوشیدن قهوه سطح آن افزایش میابد. این هورمون مسئول بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیکی است، اما در این مقاله ما فقط بر برخی از تاثیرات آن مخصوصا بعد از نوشیدن قهوه تمرکز می‌کنیم، یعنی نقش آن در میزان تمرکز و انرژی حاصل از افزایش کورتیزل با قهوه نوشی.

قهوه, باعث شده تا سطوح بالایی کورتیزول ترشح شده که تحمل درد، تمرکز را افزایش داده  و دلیل کاهش استرس است. این می‌تواند به شما در تمرکز بر وظایف مورد نظر خود کمک و مقدار قابل توجهی انرژی در شرایط دشوار فراهم ‌کنید. بسیاری از محققان از آن به عنوان هورمون مبارزه نیز یاد می‌کنند.

برخلاف آدنوزین، کورتیزول در صبح افزایش می‌یابد و در طول دوره بیداری شما به تدریج کاهش می‌یابد. این به شما کمک می‌کند تا در اوایل روز متمرکز و هوشیار باشید در حالی که به شما اجازه می‌دهد تا دیرتر در شب استراحت کرده و ریلکس شوید.

مقدار این مولکولها که غالبا به واسطه تشابه آن ها در قهوه با کافئین, پس از نوشیدن افزایش یا کاهش میابد را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. اما نکته مهمی ‌که باید به خاطر داشته باشید این است که آدنوزین و گیرنده‌های آن مسئول کاهش انرژی شما هستند، در حالی که کورتیزول مسئول افزایش انرژی شما است.

نوشیدن قهوه در صبح :

شما بیدار شدید! و وقتی به آشپزخانه می‌روید، اولین فکر شاد کننده شما چیست؟ قهوه؟بله, یک فنجان قهوه که شما را از کسلی در می آورد. ما قهوه خورها به کافئین وابسته ایم تا بهترین حالت خود را از صبح بازیابی کنیم. اما آیا این بهترین زمان برای مصرف قهوه است؟

آیا نوشیدن زود هنگام قهوه با کافئین آن هم بعد از بیدار شدن آیا اشکالاتی دارد؟ باز هم باید گفت، سه مولکول اصلی آدنوزین، گیرنده‌های آدنوزین و کورتیزول که مقدار آنها براساس تحقیقات با نوشیدن قهوه در بدن تغییر می یابد, با نحوه تحریک کافئین در بدن ارتباط دارند.

یکی از مکانیسم‌های تحریک کننده اصلی کافئین در نوشیدن قهوه, مهار پیوند گیرنده‌های آدنوزین و آدنوزین است. گیرنده‌های آدنوزین و خود آدنوزین مانند قفل و کلید هستند. هنگامی‌که به هم متصل می‌شوند، واکنش‌های آرامش طبق برنامه انجام می‌شود. ولی کافئین دریافت شده از قهوه با آدنوزین رقابت می‌کند.

کافئین موجود در قهوه آنقدر شبیه آدنوزین است که می‌تواند در گیرنده‌های آدنوزین جا بگیرد، اما به اندازه کافی شبیه آدنوزین نیست. جلوگیری از اتصال آدنوزین به این گیرنده‌ها، بدن شما را از رفتن به حالت “آرامش و ریلکس بودن” منع می‌کند. این خود از دلایلی است که پس از نوشیدن قهوه, کافئین آن باعث می‌شود تا شما هوشیار باشید.

در این حالت مغز شما هرگز سیگنال دریافت نمی‌کند. بنابراین درست هنگام بیدار شدن، آدنوزین مخصوصا قبل از ورود کافئین موجود در قهوه, در کمترین میزان خود قرار دارد. تلاش برای جلوگیری از عملکرد این مولکول در زمانی که در بدن ما نسبتاً غایب است، کمی بی فایده به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟

کافئین عصاره گیری شده از قهوه همچنین باعث افزایش هورمون کورتیزول پس از نوشیدن قهوه در بدن شده و باعث می‌شود احساس استرس و هوشیاری بالقوه داشته باشید. اما کورتیزول درست در زمان بیدار شدن افزایش یافته و اوج گرفته است! آیا مصرف قهوه زود هنگام باعث افزایش بیشتر استرس می‌شود؟ شاید.

اما اگر چنین باشد، آیا واقعاً می‌خواهیم سطح کورتیزول ما در اول صبح پس از نوشیدن قهوه به طرز خطرناکی بالا برود؟ بنابراین بهترین موقع برای مصرف قهوه بلافاصله بعد از بیدار شدن نیست. پس بهتر است برای نوشیدن قهوه یکی دو ساعتی را صبر کنید. مثلا بعد از رسیدن به سرکار، قهوه خود را بنوشید تا از مزایای نوشیدن این عصاره دلنشین از دانه های قهوه بهرمند شوید.