همواره به روز باشید

ورود به فروشگاه

تفاله قهوه برای گلدان آن را دور نریزید!


تفاله قهوه خود را دور نریزید!

با مطالعه این مقاله راه های استفاده از تفاله قهوه مصرفی که از انواع روش‌های دم آوری قهوه بدست آمده را خواهید آموخت و به شما آموزش داده می‌شود تا از یک محصول دور ریختنی، یک محصول ارزشمند و مفید به دست آورید.

استفاده از قهوه به عنوان کود

یکی از رایج ترین روش‌های استفاده از تفاله قهوه در باغچه و گلدان ها است.

تفاله قهوه برای گلدان کودی شگفت انگیز محسوب می‌شود. می‌توانید برای رشد بهتر سبزیجات تفاله قهوه را به عنوان یک کود طبیعی استفاده کنید.

با فرآیند دم کردن قهوه بیشتر خاصیت اسیدی آن از بین می‌رود و تفاله آن کمی کمتر از pH خنثی (۶.۹) است و این میزان از PH به آن معنا است که به راحتی می‌توانید آن را به عنوان کود در باغ استفاده کنید.

در واقع تفاله قهوه نوعی کود عالی است و همانند سایر گیاهان ارگانیک، قهوه از مواد غنی و مغذی برای تقویت گیاهان برخوردار است.

اکثر کارشناسان نسبت کربن به نیتروژن ۲۵ یا ۳۰ به ۱ را به عنوان بهترین نوع کود برای گیاهان توصیه می‌کنند. تفاله قهوه با داشتن مقادیر مناسب مواد مغذی و عاری بودن از بوی نامطبوع و شدید، همچنین قابلیت جذب بالا کودی مناسب برای اضافه شدن به گیاهان است.

بیشتر زباله‌های آشپزخانه دارای نیتروژن بسیار بالایی هستند و برای متعادل کردن حالت اسیدیته آن باید موادی چون برگ‌های خشک، خاک اره و … استفاده شود تا از بد بو شدن آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

از طرف دیگر قهوه خود به تنهایی یک کمپوست کامل است. آنها معمولاً نسبت C: N 20 یا ۲۵ به ۱ دارند و بدون هیچ افزودنی خود به تنهایی یک کود عالی هستند.

طبق محاسبات دانشمندان کود تهیه شده از تفاله قهوه کمترین میزان گازهای گلخانه‌ای را تولید کرده و از کیفیت‌ بالایی برخوردار است.

استفاده مستقیم از تفاله قهوه

استفاده مستقیم از تفاله قهوه

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و جایی برای تهیه کود ندارید، می‌توانید از تفاله قهوه به شکل مستقیم به عنوان کود برای تقویت گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

از آنجا که پودر قهوه با داشتن مواد مغذی نسبتاً متعادل و pH  خنثی، به عنوان یک کود موثر عمل می‌کند که برای گیاهان داخلی مناسب است. شما می‌توانید هر چند هفته یکبار از چند قاشق چای‌خوری تفاله قهوه را به عنوان کود استفاده کنید.

دفع آفات گیاهی با پودر قهوه

استفاده از پودر قهوه در بستر کاشت باعث دفع مورچه‌ها و آفات می‌شود. بوی قهوه برای اکثر حشرات، آزاردهنده است. بنابراین اگر پودر تفاله قهوه را در اطراف محصولات حساسی مثل کاهو، یا خربزه بپاشید آن‌ها را از شر بسیاری از آفات از جمله حلزون‌ها و مورچه‌ها در امان نگه خواهد داشت.

دفع موجودات موذی با تفاله قهوه

تفاله قهوه علاوه بر پشه‌ها، موریانه، مورچه و زنبور‌ها از ورود دیگر موجودات موذی مانند موش‌ها  نیز در محل کاشت گیاهان جلوگیری خواهد کرد.

شما می‌توانید با یک راهکار ساده از شر حشرات موزی چون پشه و زنبور رها شوید، برای این کار کافی است که مقداری از  پودر تفاله قهوه را روی یک قابلمه سفالی یا سینی یا یک ظرف قابل حرارت دهی قرار دهید و آن را روی حرارت بگذارید تا دود قهوه بلند شود، وقتی قهوه در حال سوختن و دود کردن, این دود ساطع شده از تفاله قهوه باعث شده تا پشه‌ها از محیط فراری داده می‌شوند.

از این ترفند می‌توانید در زمان پخت کباب در حیاط خانه و فضای باز نیز استفاده کنید تا از شر زنبورها و پشه‌ها در امان بمانید. تفاله قهوه و با مزیت‌هایی که دارد این امکان را به ما می‌دهد که برای همیشه آفت کش را کنار بگذارید و همچنین از قهوه به عنوان محلول ارگانیک استفاده کنید.

استفاده از پودر قهوه در کاشت هویج

کاشت بذرهویج به دلیل ریزی و سبکی، فوق العاده کار سختی است. به همین دلیل اگر به این کار وارد نباشید مقادیر زیادی بذر را هدر می‌دهید.

برای کاشت هویج در مقادیر بالا از نوار مخصوص کاشت بذر یا بذرهای قرار داده شده در توپک‌های کوچک رسی استفاده می‌کنند، اما یک روش مقرون به صرفه تر و آسان‌‌تر استفاده از پودر قهوه خشک شده به عنوان یک راه‌حل ارزان است که می‌توانید به راحتی بذرها را در فواصل مساوی بپاشید.

کنترل میزان کاشت با کمک پودر قهوه به راحتی قابل برنامه‌ریزی است. ضمن این که پودر قهوه به عنوان کود در افزایش رشد هویج‌ها و دیگر بذر های کوچک و بسیار سبک نیز موثر است.

تمیز کردن قابلمه و ظروف با تفاله قهوه

لکه‌ها و چربی‌های سوخته کف قابلمه و ماهیتابه‌ها از جمله موارد آزاردهنده در آشپزخانه است.

برای این‌که بتوانید راحت‌تر این سطوح را تمیز کنید، کافی است کمی تفاله قهوه را در نقاط مختلف آن بپاشید، تفاله قهوه مانند یک تمیزکننده ملایم عمل می‌کند.

ضمن این که تفاله قهوه ماده ای شیمیایی نیست و به دستان و پوست شما آسیب نمی‌رساند.

خوشبو کننده زباله‌ها

معمولا تجمع رسوب زباله‌ها در لوله‌های فاضلاب باعث ایجاد بوی بد می‌شود. شما می‌توانید با کمک نمک اپسوم، جوش شیرین و پودر تفاله قهوه که به صورت گلوله‌های کوچک درآورده اید لوله‌های فاضلاب را خوشبو کنید.

فقط کافی است که چند عدد از این قرص‌ها را با آب گرم درون لوله‌ها بریزید تا بوی بد از بین برود.

حال که راهکارهای استفاده ار تفاله قهوه را آموختید بهتر است تا این روش ها را جهت استفاده بهیه از آن مورد استفاده قرار دهید. قهوه ماده ای است که زمان کاشت، داشت تا برداشت و درنهایت پس عصاره گیری می‌توان از آن در موارد مختلف استفاده کرد.

2 دیدگاه “تفاله قهوه برای گلدان آن را دور نریزید!

بسیار مقاله مفید و کاربردی بود
سپاس از تیم خوب رئیس

کافه رئیس

ممنون از توجهتون

امکان نوشتن دیدگاه وجود ندارد !!